9 de marzo de 2013

Les gallines arriben a Sadako


Finalment les tenim aquí! Ja fa set anys que ens plantejàvem tenir gallines a la nostra escola, però els brots de grip aviària ens van tallar les ales per tirar endavant el projecte. Després de posteriors intents també frustrats, el febrer de 2012 vam aconseguir-ho! A l’escola van arribar tres gallines i les vam col·locar en un galliner a la terrassa. De seguida van provocar la il·lusió i l’interès de petits i grans. El fet de tenir-les, de poder-les veure, de tenir-ne cura, desvetllava un sentiment especial semblant a la felicitat gratuïta d’un nen amb una joguina nova.
Contra tot pronòstic, feien un ou cada dia! I van començar a sorgir preguntes sobre la possibilitat d’obtenir-ne algun pollet. Era el moment doncs, d’explicar que calia un gall i que les nostres, tan sols eren gallines ponedores.
Per Pasqua van marxar a un galliner de La Floresta i en acabar el curs hi van tornar. Allà hi viu un gall que, de seguida, es va interessar per elles. Tot plegat ens va portar als inicis de setembre i vet aquí que teníem dues de les nostres gallines cuidant, cadascuna, quatre o cinc ous. Les gallines ponedores, van sentir el crit de la maternitat i es van tornar lloques (cosa que tampoc no és gaire habitual...). I vam anar esperant que acabessin la incubació per a traslladar-les. Al cap d’uns dies, una es va desinteressar pels ous i l’altra va aconseguir que n’hi visqués un. Quan van arribar un altre cop a l’escola, la notícia va córrer amb excitació: tenim un pollet! Llavors van tornar la confusió i les preguntes: com podia haver-hi un pollet si no hi havia gall? I la resposta aclaria els dubtes: han estat amb un gall que es diu Pepet.
Veure les gallines com feinegen, observar com són i conèixer què mengen i com cal tenir-ne cura, resulta força interessant i sobretot, tenir-les a l’abast i sentir-s’hi a prop és quelcom molt més poderós del que, a priori, ens imaginem. El contacte amb la natura ens fascina, ens permet ser curiosos, fer- nos preguntes i aprendre coses. Quan un infant descobreix els ous dins el galliner, a part de la sorpresa, resol el misteri de la màgia de tenir ous a la nevera de casa o de trobar-ne al supermercat. És una interessant connexió entre el món rural i el nostre dia a dia urbà, que desencadena uns valors que s’hi amaguen al darrera. Potser la raó més fonda per tenir gallines recau en ajudar els infants a prendre consciència de la importància que el bestiar té per a l’home, en valorar els aliments i el seu origen, en tenir presents alguns aspectes de la cadena alimentària i també en ser coneixedors de la transformació de la matèria.
Es podrien buscar altres raons... però en definitiva, conviure amb els animals que ens ajuden a viure, ens fa més humans i això ho seguim veient en els rostres de tots els visitants del nostre galliner.

Comissió per a la Sostenibiltat Escola Sadako 

Fem xarxa! Voleu crear el logotip d’ESenRED?

ESenRED (Escuelas hacia la sotenibilidad en Red) és la xarxa estatal de xarxes de centres educatius sostenibles de l'Estat espanyol promogudes per iniciativa d'administracions públiques (comunitats autònomes, ajuntaments, diputacions, etc.). Per tant, ESenRED és una xarxa de xarxes de centres educatius que treballen amb l'objectiu comú d’avançar cap a  la sostenibilitat i consolidar els seus programes, intercanviar experiències, fomentar sinergies, realitzar projectes en comú i mantenir relacions amb altres xarxes nacionals i internacionals.

L’Agenda 21 Escolar de Barcelona forma part de la Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat de Catalunya des del seu inici (XESC) i aquesta, al mateix temps, forma part d’Escuelas hacia la sotenibilidad en Red (ESenRED). Ara, ESenRED, comença a donar els primers passos com a xarxa.

Una de les primeres accions que proposa ESenRED és la participació en el concurs per a l’elaboració del disseny del logotip per la xarxa. El termini per presentar les propostes finalitzarà el dia 12 d’abril. El concurs està obert a grups compostos per almenys 4 alumnes de centres educatius que desenvolupin programes de sostenibilitat en alguna de les xarxes integrades en ESenRED. En aquest enllaç trobareu les bases del concurs. El resultat es farà públic el dia 23 d'abril de 2013, es publicarà en el blog d’ESenRED i es presentarà en les trobades autonòmiques de joves per la sostenibilitat.


 06/03/2013

ls centres, motors de transformació del territori

Com us vam informar al Notícies anterior, l’A21E va participar en el Fòrum d’Educació Ambiental, organitzat per la Societat Catalana d’Educació Ambiental (SCEA), a Girona, el passat 23 i 24 de febrer. En el Fòrum es van presentar 35 experiències en les quals, una comunitat (sigui una entitat, administració, universitat o empresa) i centres educatius havien aconseguit transformar el seu entorn més proper a través d’una actuació conjunta.

L’A21E va presentar l’experiència recent de la creació de l’Aula Ambiental del Bosc de Turull per exemplificar el paper rellevant que tenen els centres educatius en la sostenibilitat de la ciutat. A partir de l’excel·lent ponència inaugural, a càrrec de Jordi García Jané, titulada: Educar i aprendre cooperativament per transformar l’entorn, el centenar de participants van dedicar tot el dissabte a identificar els elements claus que garanteixen que les accions d’educació ambiental siguin realment transformadores. Mestres, educadors ambientals i socials, tècnics d’administracions, etc. van analitzar, des de la pràctica, els principals elements que cal tenir en compte.

L’SCEA, a partir de la feina feta en aquesta trobada, publicarà un document de síntesi amb totes les experiències presentades i crearà un mapa resum per poder-les identificar i localitzar. Que les escoles estiguin presents en trobades, no només adreçades a elles, és un fet positiu que apropa la funció rellevant que tenen els centres educatius en altres espais de treball amb els que es comparteix la finalitat d’educar.


 06/03/2013

Nova edició de la BioBlitz Barcelona 2013

El proper mes d’abril, al parc del Laberint d’Horta (Pg. Castanyers, 1) tindrà lloc una nova edició de la BioBlitz Barcelona. Com en les passades edicions, un dels objectius d’aquesta activitat és el reconeixement de la biodiversitat urbana de la ciutat. És una jornada mundial en què ciutats de tot el món realitzen itineraris de descoberta de la biodiversitat amb la participació de la ciutadania, estudiants i experts. Una oportunitat per acostar-se a l’apassionant món dels ocells, els artròpodes, els líquens, les algues, els fongs, les plantes superiors, els briòfits, els mol·luscs, els rèptils, els amfibis i els peixos de les basses.

Enguany, la recerca dirigida a l’alumnat, serà el divendres 19 d’abril al matí. El divendres a la tarda i el dissabte hi participaran entitats i ciutadania. Les sessions estan dirigides a l’alumnat de secundària, batxillerat i cicles formatius. Les visites són gratuïtes i les places molt limitades, així que si hi esteu interessats, trieu algun del grups (podeu triar-ne més d’un) i poseu-vos en contacte amb nosaltres el més aviat possible mitjançant el telèfon 93 256 25 99.

Podeu consultar més informació sobre les recerques fetes en edicions anteriors mitjançant aquest enllaç sobre els grups biològics, on trobareu informació sobre organismes, i aquest altre enllaç sobre l’edició d’enguany del Museu de Ciències Naturals.


 08/03/2013

Més taronja i menys groc

Després de la segona sessió de formació, la qual es va realitzar a mitjans de gener, els 69 centres participants en el projecte E+S ja disposen dels embolcalls reutilitzables: enguany s’han lliurat més de 4.317 embolcalls i 1.495 bossetes.

A partir d’ara, els centres han passat a la fase d’acció del seu pla de prevenció amb l’objectiu de millorar els resultats obtinguts en la diagnosi prèvia i aconseguir reduir la generació de residus dels esmorzars. Amb el lliurament d’aquests embolcalls reutilitzables els centres disposen d’un recurs per complementar les actuacions per prevenir els residus.

Amb aquesta iniciativa i amb totes les altres accions que cada centre desenvolupi, amb imaginació, constància i perseverança, aconseguirem un canvi d’hàbits que farà que no calguin els contenidors grocs en les aules, passadissos i patis del centre.

Per reforçar l’ús dels embolcalls reutilitzables us recordem que disposeu d’experiències dels centres participants del curs passat en el nostre web. A tots els centres interessats en promoure hàbits de consum més sostenibles, tant a nivell de prevenció de residus com en alimentació en els esmorzars, sigueu o no participants del projecte E+S, us recomanem que navegueu per l’apartat de Programes i Campanyes del web de l’A21E.


 07/03/2013