L’Agenda 21-Casp promou el Projecte Alzina,
que consisteix en l'apadrinament d’un exemplar d’aquest tipus d'arbre.
Des del mateix moment en què l’alumnat i les seves famílies comencen a
participar-hi es fan responsables d’un projecte centenari, ja que fins
que l’alzina no sigui un arbre gran hauran passat, com a mínim, uns 100
anys. Això significa que la persona responsable l’haurà de plantar en
una zona especial i tenir present no sols aquest fet sinó els seus
requeriments d’hàbitat. El centre proporciona informació de l’espècie, com per exemple, que l’alzina (Quercus ilex) és un arbre perennifoli de la regió mediterrània que pot arribar als 10-20 m d'alçada i que fa una capçada gran i densa. La seva escorça és clivellada i és de color marró fosc. Les fulles són dures, amb el marge una mica dentat i el pecíol curt; fan 2-9 cm de longitud i 1'5-4 cm d'amplada. Per l'anvers són de color verd fosc, pel revers tenen petits pèls i són de color verd grisós. L’Agenda 21-Casp farà un seguiment de les alzines apadrinades, recollint una fotografia actual de la seva ubicació i una altra del seu primer any durant el mes de febrer de 2014 per fer el seu seguiment al Mercat de Calaf 2014-15, la festa major del centre. |
|
04/04/2013 |
9 de abril de 2013
El projecte Alzina del Col·legi Casp
La gimcana sostenible de l’Escola Patufet
Des de l’any passat que l’Escola Patufet disposa
d’un blog específic de l’Agenda 21 en el qual pugen informació sobre
totes les activitats que van realitzant: l’evolució de l’hort urbà, jocs
amb materials reutilitzats, el «minijardí», tallers artístics,
decoracions per motius festius, lectura de contes, articles publicats en
premsa i, el que destaquem avui: la gimcana sostenible! L’alumnat d’infantil, 1r, 3r i 5è de primària han fet dotze grups i han hagut de superar sis proves per aconseguir un premi molt especial: l’embolcall reutilitzable del projecte E+S. A través de la recollida selectiva, la reutilització de materials, la creació d’utensilis amb material de rebuig, una xarranca i un joc de memòria ambientalitzats i molta, molta imaginació, l’alumnat ha treballat la importància que tenen els petits gestos quotidians en la conservació del nostre entorn. A la gimcana hi ha assistit un equip de reporters del programa de BTV «Catakrac», l’emissió del programa del qual encara no sabem la data. Com diuen elles mateixes: «A partir d’ara, ens hem de comprometre a fer servir els nostres embolcalls reutilitzables a l'hora d'esmorzar o berenar! Sí, cal que entre tots prenguem consciència de la necessitat d'anar reduint cada vegada més els embolcalls d'un sol ús i enrotllar-nos, tal com diu l’eslògan dels embolcalls sostenibles!» Blog de l’A21E de l’Escola Patufet Àlbum de fotografies de la gimcana sostenible |
|
03/04/2013 |
Ens preparem per la trobada catalana
El proper 29 d’abril, durant tot el dia, tindrà lloc la Trobada Catalana de joves Tinguem Cura del Planeta que aplegarà 160 joves d’entre 13 i 16 anys de centres educatius de Catalunya. Els instituts Montserrat, Narcís Monturiol, Menèndez y Pelayo i Josep Pla, les escoles Frederic Mistral/Tècnic Eulàlia, Mare de Déu de la Mercè, Pia de Sarrià-Calassanç, Pia de Sant Antoni i Betània-Patmos i el Col·legi Sant Ramon Nonat, centres de l’Agenda 21 Escolar de Barcelona, ja estan duent a terme les dinàmiques de preparació de la trobada. Aquestes dinàmiques es basen en dues diagnosis: una dels reptes socioambientals a escala global i municipal, i una altra sobre les accions que s’han fet –o s’estan fent– en el centre. Finalment han escollit els delegats i delegades que hi participaran. Durant la trobada, els joves posaran en comú els reptes socioambientals dels diferents municipis per conèixer quines són les problemàtiques diagnosticades per ells mateixos a Catalunya. Per altra banda, posaran en comú les accions per millorar la sostenibilitat dels seus centres i les relacionaran amb la Carta Internacional de Responsabilitats. A través de diverses dinàmiques, l’alumnat aconseguirà transformar una acció puntual d’aula en una acció que englobi tota la comunitat educativa. Mentrestant, el professorat farà una activitat formativa sobre com fer que una acció decidida per l’alumnat sigui realment una acció transformadora. Estigueu atents al proper butlletí on us explicarem el programa detallat de la trobada. I recordeu, si el vostre centre vol promoure la participació del l’alumnat de secundària, poseu-vos en contacte amb nosaltres i us explicarem com participar-hi. |
|
03/04/2013 |
25 de marzo de 2013
Desemboliquem la factura elèctrica
L'Ajuntament de Sabadell ha elaborat un recurs divulgatiu sobre la factura elèctrica i l’estalvi energètic a la llar, orientat al 2n cicle d'ESO, batxillerat, cicles formatius, escoles d'adults i famílies. El material ofereix informació per entendre com funciona el sistema elèctric espanyol, les diferents etapes que passa l’energia abans d’arribar a les nostres llars i el paper que aquestes tenen en el preu final que paguem, explica el concepte del pick-oil, el mix elèctric i mostra algunes empreses que comercialitzen energia verda. El principal objectiu del material és entendre com funciona la factura elèctrica i veure si estem utilitzant la millor tarifa en funció de les nostres necessitats, per això el material s’acompanya d’un parell d’annexos per poder analitzar el consum que fem a casa: aparells elèctrics, il·luminació, calefacció, etc. Desemboliquem la factura elèctrica! Paguem molt per l’energia? [pdf, 1 Mb] Annex A. Factura_TUR_gener2012 [pdf, 243 kB] Annex B. Enquesta energètica llar [pdf, 28 kB] |
20/03/2013 |
Noves formes de consumir, t’hi apuntes?
El proper 17 d’abril l’Agenda 21 Escolar us proposa un taller adreçat a alumnat de secundària, batxillerat i cicles formatius sobre consum col·laboratiu. Si esteu interessats a participar-hi amb un grup d’alumnes, només cal que us poseu en contacte amb la secretaria de l’Agenda 21 Escolar. Però abans d’això, ja sabeu què és? Viatjar per tot el món allotjant-se a cases de desconeguts, demanar préstecs a particulars, intercanviar serveis, fer servir el bicing o compartir el cotxe o el pàrquing, comprar els productes directament al productor, intercanviar roba, utilitzar monedes alternatives o compartir wifi són alguns exemples d’iniciatives de consum col·laboratiu. Us proposem un seguit de recursos, materials i reportatges per apropar l’alumnat al concepte de consum col·laboratiu: • Story of Stuff: vídeo per comprendre el sistema productiu i de consum actual. • Comprar, llençar, comprar: documental sobre el cicle de vida dels bens i serveis i l’obsolescència programada. • Deixar-nos o llogar-nos coses amb l’ajut d’internet: article aparegut a la revista Opcions amb idees per consumir d’una altra manera. • Consum col·laboratiu: reportatge emès al programa Valor afegit de TV3 per explicar què és el consum col·laboratiu. • Entre particulars de Comando Actualidad: reportatge que mostra casos concrets de consum col·laboratiu a Espanya. • Portal web: portal web que recull experiències, notícies, dades, vídeos, directori de projectes, entrevistes... sobre consum col·laboratiu |
20/03/2013 |
Suscribirse a:
Entradas (Atom)