24 de diciembre de 2012

Sundarbans: Refugiados en su propias Islas.

La subida del nivel del mar amenaza con sumergir varias islas de la región de los Sundarbans, donde viven miles de personas. La región de los Sundarbans tiene una superficie de 4.262 km2 y se extiende a través de Bangladesh, y en menor grado, por la India.En el área de la India se encuentra el Parque Nacional de las Islas Sunderbars que cubre 2.585 km2 y es Patrimonio de la Humanidad. Consta de 108 islas de las cuales 54 están sin habitar.
Debido a la abundancia de pesca en sus aguas, la región tiene alrededor de cuatro millones de isleños. El delta de los Sundarbans es el bosque más grande de manglar del mundo y su habitart sirve de hogar para muchos animales, siendo el más conocido el tigre de bengala.
El nivel del mar de las islas es bajo, tienen un ecosistema frágil pero se cree que los Sundarbans corren el peligro de quedar completamente bajo el agua si la temperatura media subiera dos grados. Los datos indican que desde 1965 la temperatura en la región ya ha subido un grado.

Los Sundarbans en el Parque Nacional
Las familias que viven cerca del agua se ven forzadas cada año a trasladarse tierra adentro, una y otra vez, hasta que ya no tienen un lugar donde vivir. Acaban como refugiados en sus propias islas, asentándose en tiendas de campaña junto a la carretera. En los últimos años, debdo a la subida de la temperatura del mar, los ciclones se han intensificado ocasionando fuertes oleajes que los diques de barro no pueden contener. Cuando los diques se derrumban, el agua del mar provoca graves inundaciones en las islas: el agua salada destroza las marismas e inunda los cultivos, así el suelo se torna infértil cuando los arrozales se vuelven salinos. Esta situación puede durar años y tiene un efecto devastador en la economia local.
El 25 de mayo de 2009 el ciclón Aila golpeó los Sundarbans matando a centenares de personas y dejando a miles sin hogar.

Efectos del Aila en los Sunderbans

Nacho Padró
A partir de un artículo de Greenpace

L’Agenda 21 Escolar participa en el CONAMA

Entre el 26 i 30 de novembre de 2012 es va celebrar a Madrid l’11è Congrés Nacional de Medi Ambient (CONAMA). L’Agenda 21 Escolar hi va participar amb la presentació d’una ponència sobre el projecte E+S (Embolcalls+Sostenibles / Esmorzars+Saludables) en el marc del grup d’innovació i creativitat en educació ambiental. Margarida Feliu, responsable del Programa, a més d’explicar el funcionament del projecte, va posar en valor la importància de compartir dades i respostes per a necessitats comunes sorgides des dels centres educatius.

D’entre la munió de ponències que es van presentar, us hem seleccionat algunes frases interessants que conviden a la reflexió i que creiem útils per portar el debat a les aules o claustres.

Novo, Marioa (2012, novembre). “Desenvolupament de noves capacitats. Creativitat per donar resposta a nous problemes”. A: CONAMA 2012. Ponència. Madrid.
“El model que ens ha dut fins aquí, no pot treure’ns d’aquí”
“El mercat no és democràtic i s’està apoderant de la democràcia”
“L’educació ambiental ha d’ajudar a gestionar l’incertesa, per això és necessari més creativitat i imaginació”
“Hem de ser capaços d’imaginar allò que ningú ha imaginat”


Alonso, Carmelo (2012, novembre). “Foro Fuentes Claras per a la sostenibilitat de municipis petits”. A: CONAMA 2012. Ponència. Madrid.
“Els municipis petits són espais on el que és nou no acaba de néixer i el que és vell no acaba de morir”
“El coneixement es genera a nivell de comunitats i és molt més important que la informació. El coneixement es practica i el comparteix”


García, Rubén (2012, novembre). “Ús de les xarxes de la Red Transcantábrica de Custodia del Territorio”. A: CONAMA 2012. Ponència. Madrid.
“No parlem de problemes ambientals, parlem de reptes ambientals”

Us hi afegim els enllaços d’algunes de les experiències que es van presentar i que, així mateix, us poden ser d’interès.

Centre d’interpretació de les zones humides de Salburua. Agenda 21 Escolar Vitòria-Gasteiz. En destaquem el recorregut natural realitzat al vespre que finalitza amb una xerrada informal. Més informació aquí.

Projecte Saltamontes: millors persones per un millor planeta. El projecte pedagògic a l’aire lliure. Escola de bosc per a nens i nenes de 3 a 6 anys per aconseguir autonomia, confiança, habilitats socials i desenvolupament del llenguatge. Més informació aquí.


 18/12/2012

Comencem a elaborar el pla d’austeritat

El dia 12 de novembre ens vam reunir el Comitè de Sostenibilitat a la biblioteca des de 5è fins a 4t de la ESO dintre de les activitats per a la celebració de la Setmana de la Ciència.

Vam veure un reportatge que es va emetre al programa Trenta Minuts l’any 2008 però que encara és absolutament vigent. “Consumint el Planeta” tracta sobre la necessitat de canviar hàbits de consum, de desaccelerar-nos, de tornar a formes de vida més tranquil·les per preservar la sostenibilitat del Planeta en el que vivim a través de l’opinió d’especialistes i il·lustrat amb exemples de pràctiques i iniciatives comunitàries.

Recordem la iniciativa d’un poble del Regne Unit els habitants del qual van decidir, sense col·laboracions del govern, eradicar l’ús dels plàstics en bosses i embolcalls comercials. Els consumidors porten els seus cistells o bosses de tela i els botiguers, com ara el carnisser, utilitzen paper biodegradable per embolicar els seus productes. Més cost econòmic però un gran benefici mediambiental.
En resum, una crida a la presa de consciència i a la mobilització personal i col·lectiva que constitueix un excel·lent punt de partida per al disseny del nostre Pla d’Austeritat de centre. Us el presentarem el proper trimestre!!!

Míriam Rodergas. Comitè de Sostenibilitat. Escola Virolai


 18/12/2012

L’EBM l’Estació es vesteix de verd

El 8 de novembre els nens i les nenes dels grups de capgrossos i gegants de l’EBM l’Estació van plantar l’alzina que ens va regalar l’Institut J.M. Zafra durant la signatura del compromís per la sostenibilitat el passat 4 d’octubre a l’acte realitzat al Saló de Cent.

L’EBM l’Estació s’ha afegit aquest curs a l’Agenda 21. Som una escola de nova creació i aquest és el nostre segon curs d’història. Ens proposem que l’alzina sigui el símbol del  compromís de l’escola amb l’Agenda 21 i que vagi creixent amb nosaltres a la mida que l’escola es faci cada vegada més sostenible i els espais es vagin “cobrint de verd”.

Les primeres accions que tenim previstes a l’EBM l’Estació són fer un hort al pati, posar jardineres amb plantes aromàtiques i iniciar a les criatures en el reciclatge a les aules. I de nou, com l’any passat, ens visitarà el Punt Verd Mòbil Escolar.


 19/12/2012

Els castellers fem endreça a l’escola

Hola! Som la classe dels castellers de l’Escola Sants Innocents. Som set nois i una noia i tenim 12 i 13 anys. Aquest curs ens responsabilitzem de reciclar el paper de l’escola: buidem els contenidors de paper de les classes i de la sala dels mestres i ho llencem tot al contenidor blau del nostre barri.

L’altre dia vam parlar tots junts d’aquesta tasca i, a més a més, ens vam adonar que també podíem fer neteja de la classe i portar a reciclar altres materials. Així doncs, vam reciclar papers, uns pots de vidre que havíem fet servir per a un experiment, unes tintes d’impressora que estaven gastades, els embolcalls de plàstic de les tintes, etc. També, aprofitant que una mestra va fer endreça de la farmaciola, vam portar els medicaments caducats a la farmàcia.

A la classe, les mestres ens van explicar perquè servirà tot allò que hem llençat i hem descobert que tot s’aprofita per fer productes nous. Per exemple, si reciclem el paper no caldrà tallar tants arbres dels nostres boscos per fer-ne de nou.

Comissió d’Agenda 21 de l’escola Sants Innocents


 18/12/2012