2 de mayo de 2016

Noves iniciatives de sostenibilitat

L’Escola Reina Violant ens mostra dues accions sorgides per part de l’alumnat per fer més verd el seu centre.

El dia 15 d’abril passat l’alumnat de l’escola Reina Violant va realitzar la “Plantada de Primavera” a l’escola, on es van fer tot un seguit d’activitats amb la participació d’alguns pares i mares. Voleu saber com van viure aquesta jornada? A continuació ho descobrim de la mà de dues alumnes de 6è de primària.
  
“El dia 15 d’abril, a les 16,30 h, vam fer la plantada de Primavera a l’escola. Prèviament la comissió d’hort (que som alumnes de 5è i de 6è) ho vam preparar tot: vam elaborar els tallers, vam demanar i comprar terra i plantes per plantar, vam fer uns magnífics Power Point per explicar què és l’Agenda 21 i moltes coses més. També vam numerar i baixar les jardineres buides de cada pis per plantar-hi geranis i plantes diverses. 

Vam fer diversos tallers per animar la festa. Un d’ells va ser plantar les jardineres del pati del parvulari, a les dels pisos de primària, a l’hort del pati i del terrat. Un altre va ser fer bossetes d’olor, tant per a infusió com per fer d’ambientador. També vam fer-ne un de rètols de plantes, i una mare ens va ajudar a fer-ne un  de desodorants i cremes naturals i un taller de dibuix i un de regadores amb ampolles d’aigua per a reciclar. Per últim, una mare de la comissió, va fer un taller per ensenyar-nos a fer planter i la cuinera de l’escola ens en va preparar un de verdures per al nostre hort. Ara tenim un hort urbà al Cicle Superior que fa molt de goig i ja hem fet una collita de faves i pèsols.

Tots els tallers van tenir molt d’èxit i per aquesta raó recomanem a totes les escoles i a tothom que s’animi a organitzar aquests tipus d’esdeveniments. A tota la comissió d’hort i a totes les famílies ens va encantar fer-ho i ens agradaria tornar-ho a repetir... va ser molt divertit!

Agraïm a tothom l’ajuda que ens han aportat . Gràcies!
Ah!! I tenim unes samarretes de color taronja que ens han regalat des d’Escoles + Sostenibles que ens identifiquen com a comissió de l’hort i, quan els nens i les nens ens veuen, ens vénen a ajudar.”


 Ariadna P i Aina V de 6è A i 6è B



N275 07 RViolant interna


  

De l’aprenentatge a l’acció per reduir el soroll

Els alumnes de sisè de l’escola el Gravi participen al programa Sssplau i actuen per disminuir el soroll als espais del centre.


Des del mes de setembre, l’escola el Gravi s’ha iniciat en el projecte de Sssplau coordinat per la xarxa BcnE+S. L’alumnat de sisè ens relata la seva vivència des dels tallers inicials fins a les accions per reduir el soroll a l’escola:

“Els nois i noies de sisè de l'escola Gravi  hem engegat un projecte «So, Soroll i Contaminació acústica», que resulta molt interessant per a tots i totes les que convivim a l’escola. Així doncs, ens plantegem reduir el soroll que fem a l’escola i ser-ne conscients, de manera que actuem i participem en la millora de la gestió sostenible d’un entorn col·lectiu important per a tots nosaltres.

N275 06 Gravi Sssplau interna
El passat novembre, vam fer el taller del programa Sssplau. En primer lloc la Ivana Rossell ens va fer una introducció del so: què és, com es mesura, com es propaga… Després vam passar a fer diferents exercicis de mesura acústica: vam analitzar el temps de reverberació d’una explosió de globus i també vam aprofitar per a mesurar el soroll de diferents espais (menjador, aules, pati…). Posteriorment vam ampliar els nostres coneixements al taller de so i acústica del Cosmocaixa, que ens va ajudar a tenir més consciència de la importància que té per a la nostra salut. Vam treure un seguit de conclusions interessants, amb la cerca de possibles solucions que vam compartir amb la resta de companys d’escola. Una de les descobertes que vam fer va ser el soroll de les cadires, i per això vam començar a fer proves de diferents sistemes per reduir aquest soroll tan molest. «No ens adonem del soroll que fem i ens acostumem als ambients sorollosos: creiem que és normal, i no ho és.

Actualment hem posat en marxa algunes de les idees que ens vam proposar fa unes setmanes: posar el feltre adhesiu a les cadires o col·locar pilotes de tennis. De moment ha estat un èxit!! 
Per reduir el soroll de l'espai del menjador hem fet els treballs amb taps de suro, amb l’objectiu de guarnir el menjador i millorar la reverberació del so. A veure si tenim sort!!!

L'Ajuntament ens ha instal·lat uns dispositius ben visibles al menjador de l'escola, que ens indiquen el nivell de soroll que fem tots junts a l'hora de dinar. També estem recollint les dades enregistrades setmanalment per comprovar la bona evolució i reducció del soroll al menjador.
   
Tots tenim molt clar que unes bones condicions acústiques ajuden a controlar l’estrès, aporten tranquil·litat i són beneficioses per a la salut, per això seguim engrescats en el nostre projecte.”


Les nenes i nens de sisè de cicle superior de Primària de l'Escola Gravi
  

 N275 06 Gravi Sssplau interna2


Patis Oberts, Escola Oberta

L'AMPA de l'EBM Sant Medir i l'equip de l'escola s'organitzen per obrir el pati per als infants dues vegades per setmana, fora de l'horari lectiu. Amb aquesta proposta s’ofereix una alternativa de lleure autogestionada que potencia el vessant educatiu i social de l'espai.

Dilluns i dimecres a les cinc de la tarda el pati de l'Escola Bressol Sant Medir continua amb nenes i nens jugant i corrent amunt i avall. Fa dos anys que les famílies s'organitzen per obrir-lo fora de l'horari escolar perquè consideren que és un espai privilegiat d'educació ple de possibilitats. A través del joc, els infants aprenen a ser, a fer, a conviure i a conèixer i allà ho fan en un entorn pròxim i segur, que integra el temps no lectiu.

Cullerots de fusta, motlles, cafeteres, olles... El jardí és ple d'objectes amb història. Vàries propostes de joc que promouen l'experimentació amb els diversos materials que han reutilitzat les famílies i que ajuden a desenvolupar les habilitats, la creativitat i fomenten l'aprenentatge en un context lúdic. I és que la iniciativa vol ser coherent amb el projecte d'escola, així com amb els valors de l'educació per a la sostenibilitat que l'EBM Sant Medir, adherida al programa Escoles + sostenibles, fomenta en tots els moments i espais de la seva vida.

Una altra de les funcions bàsiques dels patis oberts és de convivència i socialització de les famílies. És un moment idoni de relació i que les fa partícips i coresponsables del projecte escolar. Però, la seva implicació ultrapassa l'obertura del pati dues tardes a la setmana:, hi ha una comissió que treballa pel redisseny i millora d'aquest espai, juntament amb l'equip de l'EBM Sant Medir. L'esforç s'ho val, la comunitat educativa ja ha aconseguit donar vida a l'escola bressol més enllà de l'horari lectiu. Especialment, gràcies als principals protagonistes: les nenes i els nens.

 AMPA EBM Sant Medir, Gemma Ustrell Ibarz.


N275 04 EBMStMedir Pati interna3


Fotografies: Diana Arias

Junts pel medi ambient

La xarxa ESenRED organitza una acció conjunta dels centres educatius de tot l’estat per celebrar el Dia Mundial del Medi Ambient. T’hi sumes?



La xarxa estatal ESenRED (Escuelas hacia la Sostenibilidad en Red) engloba 12 xarxes d’escoles sostenibles promogudes per iniciativa de les administracions públiques (Comunitats Autònomes, Ajuntaments, Diputacions…).

En aquest marc, la xarxa ha organitzat una acció conjunta de tots els centres que en formen part de cara a celebrar el Dia Mundial del Medi Ambient, el 5 de juny. Aquesta consisteix en fer un recull de les iniciatives o projectes dels centres que formen part de la xarxa en pro del medi ambient i així donar visibilitat a la sostenibilitat dins l’educació.

Com podem participar?

Tots els centres de Bcn E+S podeu participar enviant una petita explicació i dues fotografies d’una acció o projecte de sostenibilitat que estigueu duent a terme. Pot ser un manifest, un anunci, una declaració, un lema etc. que faci referència a alguna iniciativa que es fa al centre en relació al medi ambient.

Podeu descarregar el model base i modificar-lo per afegir les vostres accions i les dues fotografies.

Podeu enviar-les fins el 15 de maig a esenred21@gmail.com..

Animeu-vos a participar-hi!

 N275 03 ESENRED interna2

Nou vídeo per analitzar el malbaratament

El programa “Ens ho mengem tot” estrena aquest mes un audiovisual per aprendre a calcular els aliments que es llencen als menjadors escolars.


Cada mes els centres participants al programa “Ens ho mengem tot” analitzen el malbaratament d’un aliment. Des del mes de gener fins ara s’ha analitzat: la poma, l’arròs amb tomàquet i la mongeta seca. Per facilitar aquesta tasca d’anàlisi estrenem un vídeo explicatiu on es visualitzen tots els passos a seguir en aquest procés:

Pas 1. Pesem l’aliment servit
Pas 2. Gaudim del dinar
Pas 3. Pesem l’aliment que llencem
Pas 4. Fem els càlculs
Pas 5. Ho fem saber

El vídeo s’ha estrenat durant aquest mes d'abril en què els centres han analitzat el peix al forn. Entre totes les escoles s’han servit 509 kg dels quals se n’han malbaratat 38 kg, és a dir, el 2,07 % del total. Aquest ha estat l’aliment amb un percentatge de malbaratament alimentari més baix de tots els estudiats fins ara.

De cara a l’anàlisi del iogurt (mes de maig) i per a les properes edicions del programa, esperem que el vídeo sigui un bon recurs que ajudi a tots els centres a entendre la metodologia que es segueix al projecte.

Donem les gràcies a l’Escola Farigola del Clot, als educadors de migdia, als professors i a tot l’alumnat per la seva col·laboració!