8 de abril de 2022

Patis i espais ben vius amb plantes del Viver municipal

 Aquest any s’han repartit un total de 9.155 plantes a més de 250 centres de Barcelona. A continuació us oferim una sèrie de consells, indicacions i recursos per saber com cuidar-les i compartim l’experiència d’alguns centres educatius que ja han rebut les seves.

Gran part dels centres que formeu part del programa Escoles + Sostenibles ja heu recollit les plantes al Viver Municipal Tres Pins per poder omplir de verd els vostres espais . És per això que volem oferir-vos alguns consells sobre com cuidar-les: us compartim recursos útils per trasplantar-les, tenir cura del jardí i construir el vostre sistema casolà de reg per degoteig. El més important és tenir present que s’ha de vetllar perquè sempre estiguin saludables i en bon estat, i així perdurin als patis i jardins del centre. Aquests espais verds els podeu aprofitar com a recurs educatiu i per a l'aprenentatge de l'alumnat.  
 

El trasplantament  

1. No deixeu gaire temps les plantes als testos amb què les vau recollir al viver.  

2. Tingueu previst un petit “pla” de gestió. Qui en serà el responsable? Qui s'encarregarà del reg? Quin és el millor espai per ubicar-les segons el sol o l’ombra que necessiten?  

3. En períodes de vacances, i ara que s’acosta la Setmana Santa, heu de preveure qui se'n farà càrrec: cal trasplantar-les i que tinguin suficient aigua durant els dies en què no hi ha classe. Una bona opció és el reg automàtic. En cas que pugueu optar-hi, assegureu-vos que és un sistema eficient i feu-ne el manteniment adequat per tal d'evitar fuites d'aigua.  

Us compartim un document  amb instruccions ben clares sobre com trasplantar les plantes, sigui a terra, en test o jardinera.  

> Consells bàsics sobre plantació 

En totes les fases del procés, és interessant fomentar la participació i responsabilitzar l'alumnat i tota la comunitat educativa per tal d’aprofitar-ho com a context per l’aprenentatge curricular. Us oferim un document amb propostes i consells per la gestió de l'aigua al centre en general, no només al jardí. A més, hi trobareu un seguit de propostes d'activitats per realitzar amb l'alumnat.  
 

Sistema casolà de reg per degoteig  

Una bona proposta per treballar-ho a l’aula és crear un sistema de reg per degoteig casolà. Us proporcionem una sèrie de models per construir-ne un reutilitzant materials presents en la majoria de llars. Existeixen diferents variants d’aquest sistema i totes són igual d’efectives:   

L’ampolla cap per avall: potser és el mètode més pràctic i útil si us absentareu molt de temps. S’ha de fer un forat mil·limètric al tap de l’ampolla perquè l’aigua caigui lentament. Després es retalla la part inferior, s’introdueix el recipient al sòl de cap per avall i s’omple d’aigua.  

El cordó de cotó: sistema que permet un gran estalvi d’aigua i té una llarga durada. S’enterra un extrem del cordó sota terra i es col·loca l’altre en un recipient ple de líquid. La planta absorbeix l’aigua a mesura que la terra es va assecant.  

Reg per degoteig solar casolà: tècnica senzilla que permet estalviar fins a 10 vegades més aigua. Cal una garrafa de 5 o més litres i una altra de més petita. S’ha de tallar la base de la gran i la meitat superior de la petita, per a després col·locar una a l’interior de l’altra. Aquesta segona contindrà l’aigua, mentre que la gran evitarà que l’aigua es perdi per l’evaporació.   


Ja han arribat les plantes als centres! 

 

 

 

Us animem a compartir a les xarxes socials com teniu cura de les plantes del vostre centre

Estalviem electricitat i aigua amb la Marató per l’Emergència Climàtica

 Durant el mes de març, 7 centres educatius d’Escoles + Sostenibles s’han sumat a la setena edició d’aquesta campanya de sensibilització i de bones pràctiques en l’ús i el consum eficient d’energia. Les escoles Fort Pienc, Frederic Mistral de Sarrià i del Tibidabo i Font d’en Fargas ens comparteixen tot el que han après.​

 

La Marató per l’Emergència Climàtica de l’Ajuntament de Barcelona és una campanya de sensibilització i de bones pràctiques pel que fa a l’ús i el consum d’energia i aigua que  es du a terme anualment en diversos edificis municipals, inclosos alguns centres educatius. Així doncs, durant quatre setmanes del mes de març s’han dut a terme accions per disminuir aquest consum. L’estalvi econòmic aconseguit es destinarà a un projecte per donar resposta a l’emergència climàtica: el Banc del Moviment

A continuació us deixem el relat dels centres del programa que hi han participat i ens han fet arribar la seva experiència: 

 
Escola Fort Pienc 

És la segona vegada que participem en la Marató. Com ens organitzem? A través de la reunió de delegats informem d’aquesta decisió i són ells i elles mateixes responsables de compartir-ho amb els seus companys i companyes de classe. A més, se'ls demana que puguin pensar propostes per reduir el consum energètic de l'escola. D'altra banda, s'informa les famílies per correu electrònic i es comparteix la notícia per les xarxes socials de l'escola. Des de l'inici de la Marató, tenim un suro a l'entrada de l'escola amb informació sobre la Marató i amb els indicadors de consum. L'alumnat de quart és l'encarregat de fer la lectura dels comptadors cada divendres i de representar gràficament els consums als indicadors del suro. D'altra banda, l'acció més destacada d'aquest curs ha sigut el dia sense electricitat. Aquest segon trimestre a l'escola hem treballat l'art rupestre com a projecte transversal. Aprofitant la temàtica de la prehistòria, hem celebrat el dia sense electricitat!  

> Notícia que el diari de l'Eixample va publicar explicant la nostra participació  

    

    

Frederic Mistral – Tècnic Eulàlia (Sarrià) 

Aquest any ha estat el primer cop que l’escola FM-TE participa en la seva totalitat en la Marató per l’Emergència Climàtica. L’escola de secundària i batxillerat de Sarrià s’han unit en aquesta iniciativa en què ja havia participat l'escola d’infantil i primària. L’alumnat encarregat de portar a terme les lectures dels comptadors de llum, gas i aigua, cada divendres del mes de març, han estat alguns dels ecodelegats de 4t d’ESO.  A part han realitzat dues accions per tal d’incentivar l’estalvi de llum i aigua.  

Amb una rúbrica simpàtica i fàcil d’entendre, han dut a terme auditories a les diferents aules de secundària, on han valorat l’expertesa en l’ús correcte dels llums i del projector de les classes en diferents moments del dia. L’altra acció ha estat la col·locació de brides en les aixetes dels lavabos que funcionen amb polsador. La brida redueix el camí de l’aixeta i, per tant, redueix el volum d’aigua utilitzat. Cada setmana han anat omplint els indicadors i quan ja es tinguin els resultats finals es farà un retorn a tota l’escola de si s’ha assolit o no l’objectiu de la reducció en la despesa de llum, gas i aigua.  
 

 
Frederic Mistral – Tècnic Eulàlia (Tibidabo) 

Quan ens va arribar la possibilitat de participar en la Marató per l’Emergència Climàtica d’enguany, la proposta ens va resultar molt motivadora i ens vam il·lusionar molt per dur-la a terme. Vam anar investigant i ens van sorgir preguntes com: On són els comptadors? Cal que algú ens acompanyi a prendre les lectures? Què són les aixetes intel·ligents? Podem posar brides a les aixetes de l’escola? 

Després vam preparar una exposició al porxo de l’escola i el següent pas va ser omplir els indicadors. Amb la motivació de l’Agència Greens i el treball en equip hem aconseguit acabar-ho i n’estem molt orgullosos i orgulloses. També ens ha agradat molt tot el material que hem visionat a les aules, estava molt ben fet i era molt aplicable al nostre dia a dia. Tenim molta satisfacció per haver contribuït a augmentar la consciència climàtica i a intentar fer d’aquest, un món millor!                
               


> Notícia de l’Escola Frederic Mistral al seu butlletí

 

Escola Font d’en Fargas 

La setmana del 21 al 25 de març vam celebrar les “III Jornades Mediambientals a l’Escola Font d’en Fargas”. Durant aquests dies vam parlar sobre el canvi climàtic i sobre l’escalfament del planeta a conseqüència dels gasos que emeten les nostres activitats del dia a dia. També vam reflexionar sobre l’afectació que això provoca a les precipitacions i a la nostra vida. Vam aprendre com ens arriba l’aigua a casa tot treballant el seu cicle urbà i les fases (potabilització, depuració, etc.) així com la importància de fer-ne un consum responsable. Per això també vam participar en la Marató per l’Emergència Climàtica, revisant els comptadors d’aigua de l’escola i calculant-ne el consum i l’estalvi respecte el curs passat. 

 

    

 

Actuem pel clima! Passem a l’acció abans no sigui massa tard

 Com funciona el joc? 

El joc consta d’una activitat principal que suggereix 5 reptesCada repte aborda l’emergència climàtica des de prismes diferents: els impactes en els sistemes biològics, els impactes en els sistemes físics, els impactes socioeconòmics, els elements i accions de l’entorn urbà i domèstic que ajuden a adaptar-se i mitigar el canvi climàtic i els focus d’emissió de Gasos d’Efecte Hivernacle (GEH) a la ciutat. La superació d’un repte permet accedir al repte següent, de forma progressiva, fins a arribar a la prova final. En acabar, l’objectiu és que l’alumnat hagi pres consciència de la importància d’actuar tant al centre com a casa, i que se n’adonin que ells en són una peça clau. També es proposa una activitat posterior, tipus test, per valorar aprenentatges i descobrir el grau de compromís amb l’acció pel clima. 

Butlletí

2 de abril de 2022

Grandes aportes y legados del Pontificado de Francisco: la cultura del descarte

 El Papa Francisco lidera, pues, una Iglesia en tiempos difíciles. Pero eso no es realmente nuevo. Porque los tiempos del mundo siempre son —o deberían ser— difíciles para la Iglesia. ¡Así fue desde el principio! Cuando Jesús comenzaba su vida pública, ante la incredubilidad de sus vecinos de Nazaret, les espetó que “ningún profeta es bien recibido en su tierra” (Lc 4,24). La reacción fue furibunda: “al oír estas cosas, todos en la sinagoga se llenaron de ira y se levantaron, le echaron fuera de la ciudad y lo llevaron hasta la cima del monte sobre el que estaba edificada su ciudad para despeñarle. Pero él, pasando por medio de ellos, se marchó” (Lc 4,28-30).

Si así comenzó el cristianismo, ¿de qué nos asombramos ahora, si ningún discípulo es más que su Maestro? (Mt 10,24) Una Iglesia fundada en la Cruz, luego de que una turba librara a un asesino para intentar matar al mismísimo Dios, no debería esperar acogidas complacientes.

 La lucha contra la cultura del descarte

Veintiún siglos después, con la misma paz, pero también con la misma valentía de Jesús frente a sus coterráneos iracundos, la Iglesia continúa su labor profética de anunciar verdades incómodas. Entre ellas, una que define sin duda el pontificado de Francisco es la denuncia de la cultura del descarte. Así la resume en Fratelli Tutti: “partes de la humanidad parecen sacrificables en beneficio de una selección que favorece a un sector humano digno de vivir sin límites” (n. 13). 

La cultura del descarte es la negación de la dignidad humana, concepto cristiano que proclama el valor intrínseco de cada persona por el solo hecho de tener naturaleza humana. Ese concepto fundamentó, gracias a Jacques Maritain, la Declaración Universal de los Derechos Humanos, que algunos paradójicamente hoy esgrimen para anular esa misma dignidad, por ejemplo, contra los no nacidos.

Mientras la dignidad humana defiende que la persona es siempre fin y no medio, siempre sujeto y no instrumento, la cultura del descarte implica subordinar el valor del ser humano a “prioridades” que pueden ser hasta importantes, pero nunca pueden legitimar la anulación del ser humano para convertirlo en  “mero objeto”, según enseña el Papa Francisco en Laudato Si (n. 123).

Eso, que parece obvio, aterrizado en la práctica se vuelve polémico y escandaliza a muchos, incluyendo a veces a los “propios”, como los vecinos de Nazaret. Porque significa proteger la vida de un ser humano por nacer aun en circunstancias vulnerables, acoger al migrante aun en economías débiles, cuidar a los ancianos aun cuando los hijos tienen otras preocupaciones, defender a trabajadores precarizados aun contra intereses empresariales, exigir justicia para los pobres aun contra poderes políticos o económicos. O, para reciente escándalo, expresar una reflexión que el Papa Francisco compartió al igual que Elon Musk: que tener cada vez menos hijos está llevando a un suicidio social sobre todo en países más desarrollados, con consecuencias tan visibles como la quiebra de las seguridades sociales, cuyo mentalizador, Otto von Bismarck, jamás habría imaginado que sus descendientes decidirían irse autoextinguiendo en países con más jubilados viejos que trabajadores jóvenes. Es curioso, como denuncia el Papa Francisco, que ese descarte surja sobre todo para perseguir beneficios materiales, en un mundo que multiplica teléfonos inteligentes mientras reduce a los seres humanos que los disfrutan.

Por supuesto, la denuncia de la cultura del descarte es tan solo un update del mismo Evangelio de siempre. Lo primero que dijo Juan el Bautista, cuando le preguntaron qué hacer ante la inminente llegada del Reino de los Cielos, fue: “el que tiene dos túnicas, que le dé al que no tiene; y el que tiene alimentos, que haga lo mismo” (Lc 3,11). Seguramente hoy lo acusarían de comunista, como a quien defiende la vida desde la concepción lo acusan de ultraderechista.

Y es que la superación de la cultura del descarte, como toda la Doctrina Social de la Iglesia, solo puede entenderse desde el mensaje del Amor evangélico, que trasciende a cualquier ideología materialista. El Evangelio no puede reducirse a un panfleto de campaña y su aplicación radical —es decir, con auténticas raíces— genera escozor en todos los bandos políticos. Pero, por esa misma razón, también el Evangelio es capaz de servir de puente entre quienes piensan distinto, cuando se decide superar la cultura del descarte, consecuencia práctica del egoísmo, con la Cultura del Encuentro, que es la consecuencia práctica del Amor, resumen supremo de toda la vida y enseñanza de Jesús.


Por Héctor Yépez MartínezDirector de la Academia Ecuatoriana de Líderes Católicos. Profesor y Director del Centro de Arbitraje y Mediación – Universidad Espíritu Santo