31 de enero de 2013

Provant l'Hort Vertical

Si pujeu al pati de dalt veureu una ampolla penjada de la paret, és una idea que vam tenir far temps: crear un hort vertical a la pared per tal de canviar el color gris per tot d'ampolles reciclades plenes de plantes. Ara mateix estem en la fase de proves ja que hem de veure si això funciona, que esperem que sí. Mica a mica veurem si la pluja no l'afecta i si ens creix quelcom.



Nacho

29 de enero de 2013

Us invitem a...

.. visionar a l’aula el tràiler del darrer documental d’Enric Urrutia, La barbacoa. Una pel·lícula que tracta l’exagerat consum de carn a la nostra societat i la relació entre els éssers humans i la resta d’animals. Podeu veure la fitxa completa del projecte audiovisual clicant aquí.

... fer regals d’una manera diferent amb el Infinitloop, un embolcall reutilitzable codificat per poder fer el seguiment per internet, conèixer el seu recorregut i els regals que ha contingut. Per un consum conscient, sostenible i transformador. Podeu veure el vídeo explicatiu clicant aquí o fer-vos-el seguint les instruccions del web. També us el podeu fer vosaltres mateixos seguint les instruccions!

... conèixer els productes químics que conté l’alimentació, els riscos associats per a la salut de les persones i el medi i seguir els consells per un consum responsable del web i la guia sobre disruptors hormonals en el menjar. Sabíeu que els plàstics flexibles poden contenir ftalats, que les llaunes de conserva sovint estan recobertes de plàstics que alliberen BPA (bisfenol A)? Voleu veure el rànking de fruites i verdures més vulnerables a contenir productes disruptors?

... pintar un munt de peixos des del centre i enviar-los a la campanya europea Pinta un peix, en suport a la reforma de la Política Pesquera Comunitària per unes millors pràctiques pesqueres en mars i oceans. Ho podeu fer des del centre o directament on-line. Podeu llegir més informació aquí, descarregar-vos el document més detallat o posar-vos en contacte mitjançant pesca@ecologistasenaccion.org

... assistir a algunes de les activitats d’aquest hivern de l’Aula Ambiental de la Sagrada Família. Us recomanem la xerrada del 31 de gener sobre l’etiquetatge dels aliments. Què s’amaga darrera de les E? Què volen dir les sigles UHT d’una ampolla de llet? Quins secrets hi podem trobar?


 23/01/2013

Donem un nou ús als materials i equipaments!

El Pont Solidari de Fundació Banc de Recursos, signant de l’Agenda 21, és un servei en xarxa que gestiona ofertes de recursos excedents d’empreses a fi de donar-los una sortida alternativa cap a entitats adients i en un temps raonable, per a que puguin ser utilitzats o reutilitzats tant en països en vies de desenvolupament com en les entitats del tercer sector, i per tant els centres educatius en podeu ser receptors i agents.

Hi ha molta varietat de materials i equipaments que s’hi poden intercanviar, des d’equips informàtics a mobiliari d’oficina, passant per maquinària agrícola o teixits.

Per tal de beneficiar-se d’aquest servei, en el moment que una entitat, empresa o particular ofereix un material, aquest es penja en el web amb una breu descripció, la ubicació, la data límit de lliurament i una adreça de correu electrònic on adreçar-se si s’hi està interessat. Per sol·licitar el material cal enviar un correu electrònic dins el termini establert i el banc de recursos busca a la seva base de dades demandes concretes de material per trobar la millor coincidència entre l’oferta i la demanda.

Si el que volem és fer una demanda específica, l’entitat es posa en contacte amb el Banc de Recursos i especifica quin tipus, quantitat de material necessita i per a quin ús. S’introdueixen aquestes dades a la base de dades i es busquen les coincidències entre les ofertes i demandes existents.

Hi ha un seguit de criteris per garantir-ne el funcionament: facilita l’intercanvi a partir de les ofertes i les demandes rebudes, prioritza materials de sectors claus en educació, agricultura i sanitat, accepta només recursos i material donat en bon estat i reutilitzable, assegura la destinació i l’ús dels béns que es proporcionen a les entitats, no emmagatzema perllongadament materials i no ofereix serveis de transport per efectuar recollides a domicili dels recursos.

Al mateix portal podreu trobar-hi un seguit d’enllaços a xarxes i mercats d’intercanvi.


 23/01/2013

Recursos educatius sobre sobirania alimentària

VSF-Justícia Alimentaria Global i ACSUR Las Segovias ha elaborat un seguit d’unitats didàctiques per primària i secundària sobre sobirania alimentària.

Les unitats didàctiques per primària estan emmarcades en el programa Alimentacción: Xarxa d’Escoles per un món rural viu dirigida a nens i nenes dels tres cicles de primària amb l’objectiu de treballar els conceptes de fam, pobresa i desnutrició, el concepte de sud global, producció d’aliments, mercats locals i internacionals i conèixer els impactes i conseqüències pel medi ambient, la justícia social i la salut. Es treballa a través de metodologies participatives i recursos didàctic innovadors, agrupats per temàtiques en tres grans blocs, segons el cicle educatiu de primària. Existeixen 50 activitats que es poden realitzar al llarg del curs escolar, integrant-les en les diferents assignatures. En aquest apartat també trobareu experiències i propostes de centres entorn l’hort, el clima, l’aigua...

Amb el títol Ens mengem el món? es proposen les unitats didàctiques per l’alumnat de secundària relacionades amb el model industrial d’alimentació i les seves conseqüències locals i globals. En aquestes unitats es pretén crear una consciència crítica cap al sistema agroalimentari actual. Des dels models de producció, distribució i consum d’aliments, així com les conseqüències socials i ambientals que genera la “dieta industrial” a nivell local i global. La corresponsabilitat dels consumidors en aquestes conseqüències i la construcció i cerca d’alternatives locals. Es pretén que els joves puguin vincular fàcilment els temes tractats amb les seva vida quotidiana i siguin els protagonistes tant de l’obtenció de la informació i descobriment de les problemàtiques fins la cerca i plantejament d’alternatives.

En el mateix web trobareu experiències de diverses comunitats autonòmiques, una agenda amb diversos actes programats, la crònica de la celebració del dia de l’hort, un glossari per aclarir conceptes entre d’altres recursos.


 23/01/2013

Get out of the classroom

A partir d’ara ja podeu consultar la guia Get out of the classroom. Quality criteria guide for environment education activities. Aquest document de la Societat Catalana d’Educació Ambiental, editat el 2011, recull una trentena de criteris, activitats en forma de fitxes, imatges per reflexionar sobre males pràctiques didàctiques, preguntes claus per dissenyar o escollir una activitat, vocabulari i una relació bibliogràfica per aprofundir. Esta adreçada a mestres, dissenyadors d’activitats, educadors i tècnics.

Versió catalana: Guia Fora de classe [pdf, 9’26 MB]


 23/01/2013