22 de septiembre de 2013

Reflexionem sobre la participació de l’alumnat

El passat divendres 13 de setembre va tenir lloc la presentació del llibre d´Ana María Forestello La cultura de participación en los centros de secundaria. Un estudio de casos en la Agenda 21 Escolar. El llibre, que ha estat possible gràcies a la Societat Catalana d’Educació Ambiental (SCEA) i l’Editorial Graó, està inclòs en la col·lecció de Monografies d´Educació Ambiental. L´autora els va agrair l’aposta a la difusió de la cultura d’un model progressista d’educació i va tenir també paraules per als centres educatius de la ciutat de Barcelona que generosament van obrir-li les portes, deixant indagar en les seves pràctiques sense cap tipus de restricció, amb transparència, comentant les seves certeses i els seus dubtes.
«La institución escolar asume un papel fundamental en la creación y reproducción del buen ciudadano, diseñando espacios participativos para que los alumnos y alumnas -y la comunidad educativa en su conjunto- tengan oportunidades de aprender lo que significa una forma de vida democrática y cómo se puede ejercitar, de manera que la consigan y mantengan. Por lo tanto, es obligación de los centros educativos facultar a los jóvenes para que lleguen a ser miembros activos de la comunidad.
En los centros educativos existen estrategias para vivir la democracia y potenciar una educación ciudadana, prácticas que ofrecen la oportunidad de instituir valores cívicos y de entrenar hábitos de ciudadanía, preparando para la vida política democrática, tales como: la resolución pacífica y positiva de los conflictos, la función de representatividad que ejercen los delegados de curso en los consejos de delegados o en los consejos escolares, el trabajo cooperativo, las asambleas de aula, las comunidades de aprendizaje y el aprendizaje servicio. En esta línea se inscribe la Agenda 21 Escolar (A21E), en la que se centra la investigación de la que da cuenta el libro.»
El llibre analitza i desgrana el procés de participació dins els centres escolars, explica detalladament les seves parts, fa més comprensibles els seus elements, les seves característiques i els seus mecanismes. L´autora explica el procés amb tots els seus components i qualitats, de manera que evidencia la seva existència, la seva qualitat, els seus requisits, els camins a prendre, els obstacles i les possibilitats de millora, i ofereix una bateria d´instruments «buenos, bonitos y baratos» que faciliten la valoració de la qualitat dels processos participatius. Indaga, així mateix, en la participació en tant que «pràctica política» en el marc del programa Agenda 21 Escolar de Barcelona. Fa evident que «a participar se aprende participando» i que els centres escolars poden contribuir a formar bons ciutadans que s´ocupin pels interessos grupals, pel compromís social i polític. Absolutament recomanable!

Dins el marc formatiu de l´A21E, esperem poder-vos oferir una formació sobre participació en secundària amb l´autora i/o aprofitant el marc que dóna el Tinguem Cura del Planeta. Us anirem informant!

Referència bibliogràfica
Forestello, A. M. (2013). La cultura de participación en los centros de secundaria. Un estudio de casos en la Agenda 21 Escolar. Barcelona: Editorial Graó ("Monografías de Educación Ambiental", núm. 13), pàg. 231.

«L’educació no és una preparació per la vida, és la vida mateixa»
Josep Dewey

No hay comentarios: