Ara que s’apropen les dates en què el consum és més abundant, us proposem un seguit de recursos per treballar el consum responsable des de diferents vessants.
El consum responsable és l’elecció dels productes i
serveis no només sobre la base de la seva qualitat i preu, sinó també
pel seu impacte ambiental i social, i per la conducta de les empreses
que els elaboren. Una altra accepció de consum responsable o consum
crític, complementària a la definició anterior, és aquella que implica
consumir menys, escollir comprar només el necessari i estar atents a com
ens influeix la publicitat en la creació de necessitats supèrflues.
Al Servei de Documentació d’Educació Ambiental (SDEA) trobareu la Maleta dels residus i el consum responsable, on trobareu materials i recursos alguns dels quals us els presentem a continuació a tall d’exemple:
Al Servei de Documentació d’Educació Ambiental (SDEA) trobareu la Maleta dels residus i el consum responsable, on trobareu materials i recursos alguns dels quals us els presentem a continuació a tall d’exemple:
... adreçats a educadors i educadores |
CABALLERO, A. Protozoos insumisos: ciudadanía y consumo responsable. Barcelona: Intermón Oxfam, 2009. A través d'una narració crítica però alhora amb humor, aquest llibre ens convida a reflexionar sobre el nostre rol coma a consumidors i consumidores i les conseqüències directes dels nostres actes en l'entorn, l'economia i les societats del món actual. FERNÁNDEZ, R., et al. Contrapublicidad. Barcelona: Ecologistas en Acción, 2009. Selecció del treball fet pel grup ConsumeHastaMorir, contrapublicacions que analitza el paper ideològic de la publicitat i el discurs de les grans empreses anunciants que la sosté. LATOUCHE, S. Petit tractat del decreixement serè. Barcelona: Tres i Quatre, Institut del Territori, 2009. Obra que introdueix el concepte de decreixement. Els partidaris d'aquest corrent de pensament proposen una disminució del consum, una producció controlada, racional i respectuosa amb els ecosistemes i els éssers humans. |
... per a infants i joves |
ALCÁNTARA, R. Les tres bessones i comprar per comprar. Capdevila, R. Barcelona: Icaria, Intermon Oxfam, Cromosoma, 2007. A partir de 4 anys. Història molt real en la que tots ens hem trobat més d‟una vegada. Comprar, comprar i després adonar-nos que no necessitàvem el que hem comprat. Anem a comprar: un dossier sobre el consum. Barcelona: Cavall Fort, 2009. A partir de 8 anys. Dossier central de la revista Cavall Fort de desembre 2009 dedicat al consum responsable. BERRY, S. 50 ideas para comprar de forma más ecológica. Blecha, A. (il.). Barcelona: Blume, 2009. A partir de 8 anys. Es presenten els principis bàsics que poden ajudar a l'hora de buscar productes respectuosos amb l'entorn. Son principis aplicats a situacions quotidianes: comprar coses de segona mà, comprar en botigues de barri i productes locals, reparar els aparells, intercanviar coses, celebrar festes, etc. La colla pessigolla... vol salvar el mercat . Jiménez, J. (il.). Barcelona: Associació Catalana d'Enginyeria Sense Fronteres, 2008. A partir de 10 anys. Conte escrit i editat per sensibilitzar a petits i grans de les conseqüències del model súpermercadista, de les grans cadenes de distribució alimentària. Amb un exemple senzill, es presenta una realitat propera de la nostra pagesia i s'esbossen algunes solucions des de la sobirania alimentària. |
El Centre de Recerca i Informació en Consum (CRIC) és una associació sense ànim de lucre i independent. Podeu veure la seva visió del consum conscient i transformador aquí. A la seva pàgina web podreu trobar tots els números publicats de la revista Opcions, una manera de conèixer una nova cultura del consum i moltes propostes d’acció.
El CRIC també ofereix la Consumpèdia, un espai de consulta gratuït i no comercial. És un fitxer de productes, en permanent desenvolupament, amb informació independent, rigorosa i pràctica; és un lloc pel qual podem passar per prendre decisions de consum més conscients; és una eina per apropiar-nos del nostre dia a dia i evitar que els nostres consums segueixin canviant les nostres vides, barris, pobles i el món. Un descans al consumisme, una invitació a gaudir i transformar.
Des de l’Agència Catalana del Consum es proposa la 9a edició del Concurs escolar 2013-2014: Consumir entre pantalles (Consumòpolis9) adreçat als alumnes del cicle superior d’educació primària i als alumnes d’educació secundària. La primera activitat consisteix en unes proves de caràcter pedagògic i lúdic que cal resoldre dins d'un joc interactiu «Consumòpolis 9» que trobareu al web del concurs, entre el 24 d'octubre de 2013 i el 16 de gener de 2014. La segona activitat consisteix en l’elaboració d’un cartell per fomentar l’ús responsable de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC): Internet, xarxes socials, mòbils, tauletes, etc. Per a més informació: http://www.consum.cat/escola_de_consum/concurs_escolar/index.html
Finalment, també us recomanem l’activitat Què consumir o no, aquesta és la qüestió que es durà a terme a la Fàbrica del Sol el proper 13 de desembre de 18 a 20 h. Inscripcions a partir del 29 de novembre a les 10 h.
El CRIC també ofereix la Consumpèdia, un espai de consulta gratuït i no comercial. És un fitxer de productes, en permanent desenvolupament, amb informació independent, rigorosa i pràctica; és un lloc pel qual podem passar per prendre decisions de consum més conscients; és una eina per apropiar-nos del nostre dia a dia i evitar que els nostres consums segueixin canviant les nostres vides, barris, pobles i el món. Un descans al consumisme, una invitació a gaudir i transformar.
Des de l’Agència Catalana del Consum es proposa la 9a edició del Concurs escolar 2013-2014: Consumir entre pantalles (Consumòpolis9) adreçat als alumnes del cicle superior d’educació primària i als alumnes d’educació secundària. La primera activitat consisteix en unes proves de caràcter pedagògic i lúdic que cal resoldre dins d'un joc interactiu «Consumòpolis 9» que trobareu al web del concurs, entre el 24 d'octubre de 2013 i el 16 de gener de 2014. La segona activitat consisteix en l’elaboració d’un cartell per fomentar l’ús responsable de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC): Internet, xarxes socials, mòbils, tauletes, etc. Per a més informació: http://www.consum.cat/escola_de_consum/concurs_escolar/index.html
Finalment, també us recomanem l’activitat Què consumir o no, aquesta és la qüestió que es durà a terme a la Fàbrica del Sol el proper 13 de desembre de 18 a 20 h. Inscripcions a partir del 29 de novembre a les 10 h.
No hay comentarios:
Publicar un comentario