20 de abril de 2013

Com utilitzar els QR en el centre?

El codi QR (Quick Response) és un codi bidimensional per emmagatzemar informació en dues dimensions, a diferència del codi de barres que és unidimensional. En els darrers anys, aquests elements s’han fet més presents en la quotidianitat i, actualment, els trobem en tota mena de suports. El seu origen està al Japó i poden contenir arxius de text, missatges, enllaços a llocs web, una geolocalització, una targeta de presentació, etc.

Aquesta tecnologia també ha arribat als centres educatius, com és el cas de diversos centres de Rubí que el curs passat van senyalitzar itineraris de natura propers al centre, van afegir informació a la placa d’entrada a l’escola, crear espais virtuals sobre els carrers de l’entorn, els horts ecològics o codificació de llibres per fer àudio guies. En un centre d’educació especial de Tortosa també s’ha utilitzat per classificar plantesjocs multimèdia o revistes digitals.

Hi ha nombrosos aplicatius a Internet per a la creació de codis QR, tots ells molt fàcils de fer servir. Una vegada creat, només cal imprimir-lo i provar-lo amb un dispositiu amb càmera i connexió a la xarxa. Per a que un telèfon mòbil pugui llegir un QR cal que tingui instal·lada una aplicació que ho permeti.

A les aules podem fer servir aquests codis com una eina més en les nostres activitats, per crear grups cooperatius aleatoris, fer jocs de pistes, identificadors d’objectes, murals amb tipologies d’informació amb QR, endevinalles, etc. És una eina individual però, aplicada de manera col·laborativa i cooperativa, ajuda en l’aprenentatge competencial.

Per acabar, us recomanem un parell de lectures sobre aquesta temàtica. Per una banda, TIC-TAC: aplicacions educatives dels codis QR, de Gelu Morales, de l’Editorial Graó; i per l’altra, la guia Esteu apantallats, de la Generalitat, de material didàctic per treballar amb joves els usos dels xats, els videojocs, les xarxes de comunicació i el mòbil. En aquesta guia, trobareu fitxes per treballar els rols, les emocions, la tecnologia, la privacitat i el consum, entre d’altres.


 18/04/2013

No hay comentarios: