Des
de l’inici de la implementació del Pla Cerdà el segle XIX, Barcelona
s’ha anat estenent mantenint l’estructura de carrers ortogonals, amb les
illes de cases com a unitats bàsiques. Ja fa anys que s’estudia la
conveniència de millorar el funcionament de la ciutat a través de grups d’illes o superilles
que especialitzin algunes vies per al trànsit motoritzat, alliberant-ne
d’altres per a l’ús preferent de vianants o mobilitat alternativa.
Aquest model ha estat profusament treballat per l’Agència d’Ecologia Urbana de Barcelona
i ha anat adquirint força, sobretot amb la implementació del Pla de
Mobilitat Urbana (PMU 2013-2018) i la nova xarxa de bus. El plantejament
es recull a la línia 2.2. del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat: Instaurar noves superilles i potenciar barris a velocitat humana on es viu i treballa, reduint la mobilitat obligada. Jerarquitzar els usos de les vies.[...]
En aquest sentit, durant l’any 2014 l’Ajuntament de Barcelona planteja endegar gradualment proves pilot de noves superilles a cinc zones de Barcelona. A més d’una mobilitat més sostenible, les dimensions que contempla el projecte inclouen revitalització
de l’espai públic, foment de la biodiversitat i el verd urbà, augment
de la complexitat urbana i la cohesió social, metabolisme urbà més
autosuficient i integració dels processos de governança.
Es tracta d'un projecte de redefinició de l'espai urbà que posa
l’èmfasi en els canvis d’usos i que cerca crear unitats socials d’escala
menor a la de barri. Les zones d’actuació previstes es troben al barri
de la Maternitat i Sant Ramon (les Corts), al Poblenou, a la plaça de
les Glòries, a l’Eixample i a Sants i Hostafrancs.
Una iniciativa com aquesta requereix
d’una intensa informació i implicació de la ciutadania. És prioritària
la participació de les organitzacions i persones de l'àmbit d'influència
de les superilles. Però alhora, la implicació d'entitats de tota la
ciutat, de diferents àmbits i amb diferents experteses, enriquirà el
projecte. Així doncs, es dóna l’oportunitat d’entomar les superilles
pilot com a projecte emblemàtic de la xarxa de signants
del Compromís, tant per aportar-hi continguts com per dur a terme
accions sobre el terreny. Es respon d’aquesta manera a l'interès i la
necessitat expressada pels integrants de la xarxa de treballar de manera
coordinada i conjunta. Aquesta voluntat s’explicita també al Compromís:
Refermar el treball en xarxa per desenvolupar projectes comuns: sumar les iniciatives aïllades en una acció conjunta i crear sinergies.
Per donar a conèixer el projecte i obrir-lo a aportacions, durant el proper mes de març està previst organitzar una conferència i uns tallers participatius de caràcter obert al districte de les Corts,
el primer en el qual s’iniciarà la prova pilot. A principis de març es
concretaran les dates i el programa de les activitats i es farà la
difusió a tota la xarxa de signants del Compromís.
No hay comentarios:
Publicar un comentario