Els éssers humans som una espècie animal i els drets humans no deixen de ser un cas especial dels drets dels animals i que depèn de les lleis dels estats en què vivim (d'aquí que siguin diferents segons el país). S'ha de recordar que els drets no deixen de ser sistemes convencionals (que depèn d'acords) i que apareixen en societats organitzades amb un ordenament jurídic i que depèn de les consideracions morals de la societat, el que fa que aquests variïn i evolucionin com evoluciona les consideracions morals de tota societat (abans es veia normal torturar als negres, eliminar el dret de vot de les dones oa¡masacrar als aborígens a Austràlia .... cosa que ha anat canviant gràcies a la variació de les consideracions morals de la societat .... que ha produït una alternança de les normes legals que els regeixen per estar desacord).
Així, reivindicar els drets dels animals és fomentar un canvi en la nostra cultura.
Hi ha una manera de pensar en contra d'aquests drets dels animals que afirma que "qui no té obligacions, no té drets".
Va ser Hans Kelsen qui va rebatre de manera lúcida aquesta manera de pensar en afirmar que "perquè algú tingui drets no cal que tingui obligacions, el que cal és que altres tinguin obligacions respecte a ells", com seria el cas dels nens respecte als seus pares.
D'aquí la Declaració Universal dels drets dels animals que per poder treballar a fons es va iniciar amb els drets dels animals més semblants a nosaltres: els primats superiors (goril·les, ximpanzés o orangutans) pel que es va crear el Grat Ape Project.
Nacho Padró
No hay comentarios:
Publicar un comentario