6 de marzo de 2016

La ciència ciutadana entra a l’educació

L’alumnat de primer d’ESO de l’institut Bosc de Montjuïc es converteix en un grup de científics d'un projecte per analitzar el pol·len de la flora urbana.





El projecte Plant*tes investiga les plantes al·lergògenes i la seva relació amb el medi ambient per tal de facilitar la vida d’aquelles persones que tenen problemes d’al·lèrgia. Aquest desembre passat, l’Institut Bosc de Montjuïc va iniciar la seva participació, que és encara vigent. La directora del centre ens resumeix la seva experiència:

Ciència ciutadana: Flora i al·lèrgies

2016.02.22.04.cciutadana BM
Els alumnes de 1r d’ESO de l’Institut Bosc de Montjuïc participen en una prova pilot per introduir la Ciència Ciutadana a les escoles en el marc del projecte “Ciència Ciutadana: Recerca i Educació”. Aquest rep suport de RecerCaixa, un programa impulsat per l’Obra Social ”la Caixa” amb la col·laboració de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques. 

La Ciència Ciutadana és una pràctica en plena efervescència que implica la participació del públic en les activitats pròpies d’una investigació científica. 

Aquest projecte consisteix en la realització i el seguiment de les fases fenològiques de floració i maduració dels fruits d’algunes plantes i arbres propers al centre, el pol·len de les quals causa al·lèrgies a la població. La morella (Parietaria officinalis), el malcoratge (Mercurialis annua), la mimosa (Acacia dealbata) i el xiprer (Cupressus sempervirens) són alguns exemples de les espècies que s’analitzen. 

Les dades que els alumnes aporten al Punt d’Informació Aerobiològica de Catalunya, resulten molt útils per contrastar-les amb les recollides pels captadors d’espores i pol·len de l’estació aerobiològica de la Plaça Catalunya. D’aquest anàlisi observem diferències en l’aparició de grans de pol·len dels arbres i plantes situats a Montjuïc respecte a les dades de les mostres del captador de Barcelona.

La participació en aquest projecte contribueix a la millora de la competència científica dels alumnes, a canviar la seva percepció de la recerca científica i a donar l’oportunitat de comprometre’s amb les ciències com a ciutadans reflexius. 
  
Us animo a participar-hi!

Alicia García Romero
Directora Institut Bosc de Montjuïc

No hay comentarios: