26 de enero de 2017

Embolcalls d’un sol ús vs reutilitzables

Quina implicació tenen els hàbits alimentaris als esmorzars diaris dels centres? El programa Embolcalls + Sostenibles desenvolupa un procés que  permet disposar de dades significatives i experiències per a un canvi d’hàbits més sostenibles i més saludables.
 
Sota el paraigües del Pla de Prevenció de residus municipals de l’Ajuntament de Barcelona, Escoles+Sostenibles i la Societat Catalana d’Educació Ambiental ja fa 6 cursos que proposen reflexionar i actuar per promoure l’ús d’embolcalls reutilitzables.
Cada inici de curs es convida als centres educatius de la ciutat a participar, de la proposta d’Embolcalls+Sostenibles/Esmorzars+Saludables (amb un màxim de 2 cursos de participació). Aquesta proposta es concreta en primer lloc en fer una diagnosi inicial del tipus d'embolcall, del seu pes (i opcionalment del tipus d’aliment) que genera un grup d'alumnat. En segon lloc consisteix en desenvolupar i implantar mesures i accions per canviar la situació i per últim, en tornar a fer una segona diagnosi i en valorar l'èxit del pla. Tot això amb l’objectiu de poder plantejar accions de continuïtat i millora per a esmorzars, berenars, pícnics, festes... El projecte facilita al centre la posada en marxa d’un pla de prevenció dels residus produïts als esmorzars a partir d'uns recursos i proposa un marc comú de treball per a tots els centres participants, oferint un espai d'intercanvi per reflexionar sobre el procés i l'èxit del pla. Per a més informació podeu consultar el web i la proposta concreta d’aquest curs a través d’aquest díptic.
Enguany, dels 61 centres participants i dels 4.552 alumnes que hi han participat, un 33% utilitzen un embolcall reutilitzable. En els últims dos anys, la situació de partida ha estat al voltant del 30%, mentre que els primers anys era al voltant d’un 20%. Els percentatges pel què fa a l'ús d'embolcalls reutilitzables segons les etapes educatives també es repeteixen al llarg dels darrers cursos, amb valors més alts a educació infantil (55%) i valors més baixos a secundària (16%).  


I analitzant el tipus d’embolcall que porta aquest alumnat i fent un rànquing del total, el paper d’alumini segueix sent el majoritari, amb valors similars a la resta d’edicions passades:

Aquestes dades poden servir de referència per a qualsevol centre que s’animi a investigar sobre els embolcalls que l’alumnat genera als esmorzars i pot ser una bona ocasió per reflexionar sobre l’impacte d’aquests residus a l’entorn i la magnitud que tenen tractats en conjunt i no individualment.
A finals de maig es coneixeran els resultats d’aquest curs, després que els centres participants hagin fet el seu pla d’acció i es podran comparar les dades amb els darrers cursos. Serà el moment de valorar el procés i veure si les accions realitzades han tingut efecte.
Mentrestant, estigueu atents/es a les sessions d’aprofundiment de diverses temàtiques (artivisme i creativitat, taller de fabricació d’embolcalls i com avaluem?) que s’ofereixen des d’Embolcalls+Sostenibles, perquè pot ser que s’obrin a tota la xarxa d’Escoles+Sostenibles.

No hay comentarios: