El centre educatiu ha impulsat un projecte per recollir totes les propostes de l’alumnat per ser més sostenibles i respectuosos amb el medi ambient. L’objectiu és fer-les realitat durant aquest curs. Descobriu-les ara!
“A l’escola Maristes Anna Ravell volem participar en la lluita contra el canvi climàtic. I estem convençuts i convençudes que només ho aconseguirem si ho fem entre tots i totes. Per això, el curs passat vam dur a terme un procés participatiu, amb tot l’alumnat (de P3 a 2n de Batxillerat), per tal de definir, valorar i millorar aquells aspectes en els quals encara no som prou sostenibles.
Durant el curs passat, el projecte tenia 4 fases: sensibilització, diagnosi, decisió i avaluació. Cadascuna d’aquestes etapes les vam treballar a un ritme adequat per a totes les edats. El repte del curs actual és dur a terme de manera participada totes les propostes que van sorgir de l’alumnat. Ara, volem compartir el procés fet el curs 2021-22.
A la fase de sensibilització vam treballar amb tot l’alumnat la importància de la participació i de la sostenibilitat. Quan parlem de participació de l’alumnat, no volem dir que els infants ho hagin de decidir tot, però sí que és important que la seva veu sigui escoltada per a sentir-se part de la comunitat educativa. La participació és un element clau per al desenvolupament de la integració i la cultura democràtica en qualsevol societat.
Alhora, per participació no entenem només l’expressió de les opinions. A part de dir el que pensen, els i les alumnes també han d’aprofundir en les seves reflexions, han d’aprendre a trobar consensos amb els seus companys i companyes i han d’implicar-se en dur a terme les decisions que han pres. Per tant, és una visió que no es conforma amb una participació puntual i externa sinó que entén que la participació és un procés de transformació interior i exterior.
A la fase de sensibilització també vam reflexionar sobre la idea de sostenibilitat des de la mirada de l’ecologia integral. Tots els grups van fer propostes per definir com ha de ser una escola sostenible i a partir de totes les idees vam elaborar el Decàleg de la Sostenibilitat, un recull de 10 punts bàsics i 49 subtemes que volem potenciar com a escola.
El novembre del curs passat, en el marc de la Celebració dels Drets dels Infants, ens vam trobar tots i totes al pati de l’escola i vam presentar el Decàleg de la Sostenibilitat. Els delegats i delegades de 1r de Batxillerat van guiar la celebració. Després, una científica recentment arribada de la trobada de Glasgow per prevenir el canvi climàtic, ens va explicar com funciona el Termòmetre de la Sostenibilitat, un instrument per calcular la temperatura de l’escola, és a dir, en quin grau col·laborem o no amb el canvi climàtic.
Per això, tots els grups-classe van triar un dels temes del Decàleg per investigar, respecte a aquell punt, com som de sostenibles a l’escola i què podem fer per millorar.
Cada grup va elaborar un vídeo amb les seves conclusions i durant unes setmanes els vam estar veient a totes les classes. Després de tot aquest procés d'investigació, vam deduir que la temperatura de l'escola era de 55 graus sobre 87, és a dir, en el llindar entre regular i malament.
El dimecres 1 de juny de 2022 es va celebrar el 1r Congrés sobre la Sostenibilitat de l’escola. Vam aturar les classes per participar tots i totes en una gran celebració del procés fet fins ara. Cada grup-classe va designar tres representants o portaveus que es van trobar amb els portaveus dels altres grups que havien investigat el mateix tema. En total, uns 75 congressistes de totes les etapes que van dialogar en 7 comissions de treball i van prendre les decisions finals de tot aquest procés.
Durant el matí també es van organitzar diferents activitats: gimcanes, activitats artístiques, balls, ioga, recollida de brossa... Un equip de periodistes va cobrir tot l’acte. Al final del matí ens vam trobar tots i totes al pati i vam compartir les decisions preses. Aquesta estona també va estar oberta a les famílies de l’escola i amb la presència de la Carolina López, consellera del Districte d’Educació i Medi Ambient, la Mariona Font, de la Direcció de Serveis a les Persones i al Territori del Districte i l’Helena Barracó, de l’Oficina de Canvi Climàtic i Sostenibilitat de l’Ajuntament i mare de l’escola. També ens va acompanyar la Mònica Salas de la cooperativa Marges que ens va oferir formació al professorat sobre participació infantil.
La valoració d’aquesta primera part del projecte ha estat molt positiva perquè realment l’alumnat ha tingut la sensació de participar i el procés fet ha estat rigorós i ben planificat. Tot aquest procés educatiu i de participació ha estat possible gràcies a la implicació de moltíssima gent. Ens ha agradat molt obrir-nos com a centre a col·laborar amb entitats del territori que també treballen aquests temes. Per altra banda, el que més hem de millorar és la cultura de participació perquè encara hi ha moltes resistències internes.
Durant el curs 2022-23 ens posarem de valent amb les accions proposades. De moment ja s’estan instal·lant plaques solars al terrat de l’escola i estem convocant una comissió formada per alumnat, famílies i professorat per fer el seguiment del pla. També ens hem apuntat a la microxarxa d’embolcalls reciclables perquè és una de les demandes. A la web de la nostra escola hi podeu trobar un apartat amb informació més detallada i tots els vídeos i fotos del procés fet“.
No hay comentarios:
Publicar un comentario