El projecte europeu UIA Refugis Climàtics rep una valoració molt positiva per part de les comunitats educatives dels 11 centres escoles on s’ha desenvolupat i s’ha integrat a les polítiques públiques de l’Ajuntament de Barcelona en el marc del programa municipal Transformen els patis gestionat pel Consorci d’Educació
L’avaluació de l’impacte ambiental i en salut i benestar ha mostrat, entre altres aspectes, una millora en el benestar i el confort tèrmic de les comunitats educatives. Les solucions que han generat ombra i la incorporació del verd han estat les més ben valorades, i les intervencions mixtes (combinacions de gris/verd/blau) són les que han comportat una major reducció de la temperatura en el pati
Les actuacions principals es van centrar en tres eixos. Mesures blaves, relacionades amb l’aigua; verdes, de naturalització dels patis i grises, per millorar el confort tèrmic dels edificis
Aquestes 11 escoles formen part durant l’estiu de la Xarxa d’espais de Refugi Climàtic i obren els seus espais exteriors els caps de setmana i festius en el marc de la iniciativa Patis Oberts
En quatre cursos, a partir de les solucions tècniques del projecte europeu de refugis climàtics, s’han transformat 58 patis amb un pressupost de 12 M€
El projecte Urban Innovativative Actions (UIA) Refugis Climàtics ha suposat la conversió d’11 escoles de la ciutat en refugis climàtics per tal de fer front a les altes temperatures, amb ambients que permetin un millor confort tèrmic per la comunitat educativa . Com a cloenda del projecte, s’ha organitzat una trobada a l’escola Vila Olímpica en què s’ha ressaltat que les transformacions han estat valorades molt positivament per les comunitats educatives dels diferents centres i que les millores han permès millorar la ventilació natural dels edificis, augmentar sobretot el verd i els espais de seure i d’ombra de les escoles.
Aquest projecte pilot, a més, s’ha integrat amb les polítiques públiques de l’Ajuntament que ha pres el compromís de transformar diferents escoles cada any dins del programa Transformem els patis. A més aquestes escoles formen part durant l’estiu de la Xarxa d’espais de Refugi Climàtic i obren els espais en el marc de la iniciativa Patis Oberts.
Amb les mesures executades, s’ha fet un seguiment dels resultats de les intervencions en termes de qualitat ambiental, salut, benestar i confort climàtic en col·laboració amb l’ASPB, ISGlobal i ICTA (Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals). D’una banda s’ha fet l’avaluació de l’impacte ambiental. Als 11 centres, s’han col·locat uns sensors per mesurar i comparar diferents paràmetres climatològics, com la temperatura i la humitat, el confort tèrmic i la qualitat de l’aire, abans i després de les transformacions. D’altra banda, s’ha dut a terme l’impacte en la salut i benestar. A través de tests i qüestionaris validats, entrevistes, i altres metodologies qualitatives més innovadores com la tècnica del fotoveu, s’ha avaluat l´impacte en el confort tèrmic i benestar dels infants i les persones adultes i en els nivell d´atenció dels nens i nenes.
En aquest sentit, l’avaluació de l’impacte ambiental i de salut i benestar ha mostrat, entre d’altres aspectes, una millora en el benestar i el confort tèrmic de les comunitats educatives, especialment a l’exterior. La comunitat educativa considera que, amb els canvis, ha millorat el benestar i confort tèrmic del centre, han augmentat les possibilitats de refrescar-se els dies de calor, s’han millorat els espais d’ombra i de seure, els patis s’han convertit en espais més naturalitzats i més frescos, i s’ha incrementat la diversitat d’oportunitats de joc al pati i fomentat les relacions igualitàries entre l’alumnat. A més, en general s’ha millorat la percepció de la calor a l’interior de l’escola. Cal destacar que, segons la comunitat educativa, les solucions més ben valorades són la generació d’ombra i la incorporació de verd.
L’estudi conclou que s’han aconseguit beneficis que van més enllà de la millora de la temperatura i el confort tèrmic, encara que el context de pandèmia ha impactat en l’avaluació i no ha permès veure l’impacte real en alguns dels indicadors estudiats, com els nivells d´atenció dels infants on no s´han detectat canvis. Finalment les conclusions també destaquen la importància d’avaluar aquest tipus d’intervencions innovadores, utilitzant diferents metodologies i tenint en compte diferents punts de vista (professorat, alumnat, usuaris) per generar evidència del seu impacte, identificar què ha funcionat millor i què no, per poder informar futurs programes i polítiques públiques.
Les actuacions que s’han fet a les escoles han estat possibles en el marc del finançament que ha rebut l’Ajuntament de Barcelona del projecte UIA, un programa de la Comissió Europea que té com a objectiu trobar i provar noves solucions per a reptes del desenvolupament urbà sostenible que resultin rellevants per al conjunt dels membres de la Unió Europea. L’inici del projecte es va produir el curs 2019-2020.
El projecte ha permès transformar els espais exteriors mitjançant un procés col·laboratiu entre administracions, entitats i escoles amb dinàmiques participatives amb els infants de cada centre per decidir les actuacions concretes. A més a més, s’ha acompanyat d’un procés pedagògic amb material didàctic per a tots els centres per empoderar l’alumnat i les seves famílies a fer canvis en la seva vida cap a hàbits més sostenibles. El projecte està finançat per l’Ajuntament de Barcelona i gestionat pel Consorci d’Educació de Barcelona.
Les actuacions que s’han fet en aquests centres, giren al voltant de tres eixos:
Actuacions blaves, relacionades amb la incorporació de punts d’aigua, com fonts o espais singulars de joc i manipulació d’aigua.
Actuacions verdes, per augmentar els espais verds, millorar la vegetació a les escoles i crear zones d’ombra, amb murs verds, més espai per a jardins, arbres per crear zones d’ombra o tanques i pèrgoles verdes.
Actuacions grises, adaptacions als edificis dels centres per millorar-ne l’aïllament, amb cobertes, tendals, proteccions sobre façanes o ventilació creuada.
Les escoles on es va actuar són:
- Escola Cervantes, a Ciutat Vella
- Escola Els Llorers, a l’Eixample
- Escola Ramon Casas, a Sants-Montjuïc
- Escola Ítaca, a les Corts
- Escola Poeta Foix, a Sarrià – Sant Gervasi
- Escola Rius i Taulet, a Gràcia
- Escola Font d’en Fargas, a Horta-Guinardó
- Institut Escola Antaviana, a Nou Barris
- Escola Can Fabra, a Sant Andreu
- Escola Poblenou, a Sant Martí
- Escola Vila Olímpica, a Sant Martí
Totes les mesures implementades dins dels centres escolars s’engloben en l’estratègia global de Barcelona envers les escoles i els seus voltants, per protegir de manera prioritària els infants de la ciutat i que l’escola sigui un lloc saludable i ple de vida.
Transformem els patis
El projecte europeu ha tingut continuïtat a través del programa municipal Transformem els patis, que aquest curs arriba a la tercera edició i ja està en marxa en un total de 17 escoles públiques d’infantil i primària de Barcelona per introduir canvis de disseny per tal de fer que aquests espais de les escoles siguin més coeducatiu, naturalitzats i comunitaris. A diferència del projecte europeu, que va realitzar actuacions a l’interior i l’exterior de l’escola, el Transformem els patis se centra en actuacions només a l’exterior dels centres.
No hay comentarios:
Publicar un comentario