De la mà de l’EBM el Tren descobrim una proposta d’experiència de joc basada en el plaer de l’exploració i investigació a través de la sorra i diferents materials viscuts, acuradament seleccionats i distribuïts.
L’Ute Strub i l’obrador de sorra
Quan llegeixes sobre L’Ute Strub i l’obrador (Strangut) de seguida et sents captivada. Records i ressonàncies et fan connectar amb aquesta proposta. És una proposta d’experiència molt potent, sensible i poètica a la vegada. I de fet, crec que és el que sent la majoria de les persones que s’apropen a aquesta proposta d’experiència de joc.
L’Ute Strub és fisioterapeuta, alumna d’Elfriede Hengstenberg, editora del llibre “Desplegándose”- Ed. liebre de Marzo- membre de l’associació Pikler a Berlín, dóna cursos i conferències arreu d’Europa.
L’obrador de la sorra (Strangut) és una proposta d’experiència de joc basada en el plaer de l’exploració i investigació a través de la sorra i diferents materials viscuts acuradament seleccionats i distribuïts delicadament.
Per això em va fer molta il·lusió quan vaig poder tenir l’oportunitat de veure-la en persona a l’espai BES el novembre del 2015. L’Ute és una d’aquestes persones que no pot deixar-te indiferent: una dona gran plena de força, rigor, delicadesa i tendresa alhora. En aquesta trobada va exposar i mostrar les seves idees clares i fermes sobre l’acompanyament dels infants en el seu creixement a través d’una la relació basada en un profund respecte.
Escoles sostenibles i l’espai familiar Cadí
Gràcies al seminari d’Escoles+Sostenibles, conduit pel David i la Laia, vaig tenir la possibilitat de veure l’obrador de l’espai familiar del Cadí i l’oportunitat de demanar la “maleta de la Ute” que oferien: un carro de vímet preciós i amb molta vida per tal de poder portar aquesta proposta a l’escola on va ser molt ben rebuda per la resta de
companyes.
companyes.
Com introduir l’obrador a l’atelier?
A partir del segon trimestre els espais i el temps dels grups de grans (2-3 anys) està organitzat per ambients. Un petit obrador es va introduir a l’atelier com un espai fixe per tal que els infants més grans de l’escola hi poguessin accedir lliurement.
Aquesta experiència poètica facilita un ambient de joc tranquil i delicat on els adults poden tenir el regal d’observar els ulls encuriosits i les mans menudes i treballadores dels infants gaudint de l’experiència. Un plaer per tots els sentits.
"Els infants amb la sorra absorbeixen moltes sensibilitats que els queden per sempre en forma de tendresa a les seves mans” Ute Strub.
"Els infants amb la sorra absorbeixen moltes sensibilitats que els queden per sempre en forma de tendresa a les seves mans” Ute Strub.
L’obrador de sorra, un espai d’acció, experimentació i creació on regna la calma, la presència, la connexió amb un mateix i la tendresa de la sorra que acaricia les mans, el cos i l’ànima.
Proposta que continua…
Per aquest curs 2016-2017 ens hem proposat mantenir i ampliar el material l’obrador a l’Atelier; que els infants més petits de l’escola, els grups de caminants i nadons, també puguin seguir gaudint de la proposta a la seva estança i seguir pensant i reflexionant sobre com acompanyar els infants en aquestes vivències.
Núria Ramos Buil
L’obrador a les estances de caminants
La maleta també la van poder gaudir els infants més petits de l’escola i així va quedar reflectit al seu diari de grup.
A continuació trobarem la documentació sobre l’experiència de l’obrador de sorra a la nostra escola:
Aquest matí el dormitori s’ha transformat en un espai ben diferent, l’Anna i la Marta l’han convertit en un obrador de sorra. Avui ens acompanya la Raquel. Quan els infants hi entren, troben al terra un contenidor ple de sorra seca de la platja. També hi ha objectes de la vida real pensats i triats per enriquir la manipulació, experimentació i investigació a través de la sorra. Els objectes són de metall, fusta, vímet... uns poden contenir la sorra i d’altres deixen passar la sorra.
Les nenes i els nens de seguida s’hi posen a jugar, algú s’ho mira una estona. Omplen els contenidors i fan transvasament d’uns als altres, quan el contenidor té forats, s’adonen que la sorra cau. Agafen la sorra amb les mans, la sorra és més fina que la del sorral, els llisca suaument entre els dits. Hi tornen una i una altra vegada. Van provant diferents possibilitats plenament concentrats en el que fan. Només s’escolten els sons dels contenidors. Els adults que observem el seu joc, gaudim de l’ambient relaxat tant agradable. La sala es va omplint de sorra, d’acció i de creació. Poc a poc els infants van acabant i canviant el seu interès cap a una altra cosa i van donant per finalitzada la proposta.
Montserrat Fernández Santos
No hay comentarios:
Publicar un comentario