27 de enero de 2018

El triennal com a eina de canvi

“Volíem una escola nova en la qual el nostre alumnat tingués veu i participés dels canvis i les decisions.” L’Escola Sant Josep Oriol ens explica la seva experiència amb el seu projecte triennal.
 
Tot just fa poc més d’un any, l’Escola Sant Josep Oriol va començar un projecte triennal amb Escoles + Sostenibles que porta per títol “Escola participativa, sostenible i nova”. A continuació trobareu el relat de la seva experiència:
Arribar a tenir aquest projecte triennal no va ser gens fàcil. Feia molt de temps que formàvem part d’Escoles + Sostenibles però, va ser fa tres anys, quan vam iniciar el nostre hort, que vam començar a mirar la nostra escola des d’un altre punt de vista. Per a redactar-lo, vam haver de fer un treball exhaustiu de reflexió i avaluació de la situació de la sostenibilitat a la nostra escola; ens van ajudar les opinions dels nostres companys i companyes, la del nostre alumnat més gran que ja reclamaven algunes coses i la d’Escoles + Sostenibles. Un cop vam tenir clar el que ja fèiem bé, el que podíem millorar i el que no fèiem, les idees van anar sorgint com si es tractés d’un cistell de cireres i... ho teníem clar!

Volíem una escola nova en la qual el nostre alumnar tingués veu i participés dels canvis i les decisions que calia prendre per tal de fer de la nostra escola, una escola més sostenible. No va ser fàcil però allà estava el nostre triennal!
Els començaments sempre són durs i ens va costar engegar perquè tots els que no havien format part del procés, encara ho veien com quelcom llunyà. Aleshores, gràcies a l’assessorament que vam rebre de Bcn Escoles + Sostenibles, vam tenir clar que calia explicar molt més tot allò que fèiem, fer veure tots els canvis que s’estaven produint gràcies a la participació del nostre alumnat, de les nostres famílies, com ens ho passàvem de bé tots i totes plegades parlant i actuant, tot allò que apreníem...  i, mica en mica, no sabríem dir com, el nostre triennal va esdevenir un punt d’inflexió en el temps i l’espai, i va fer que a la nostra escola es desfermés una tempesta d’activitats i de canvis en sostenibilitat i participació que mai haguéssim pogut imaginar.
Va ser el dia de Sant Josep Oriol, el moment en què es van presentar el nostre Escamot Verd i la nostra Comissió Escarola quan ens vam adonar que el triennal era quelcom de tots (famílies, professorat, alumnat, personal de serveis...)  i alhora era l’eix vertebrador del canvis que s’estaven produint a l’escola. Aquell dia ens vam situar en un punt de no retorn, de no retorn a tot allò que érem abans, volíem una escola diferent on tothom hi pogués dir la seva.
Ara, les coses han canviat molt, l’alumnat es belluga per l’escola de forma autònoma i tothom està encantat de veure què fan i com ho fan, aprenen de forma diferent, fan aportacions en totes les activitats, millorant-les i transformant-les en quelcom molt més ric i creatiu, prenen decisions...  Hem sentit la seva veu i l’hem escoltat, i volem seguir escoltant-la, perquè només ells i elles han fet possible moltes de les coses que han canviat.

QUÈ HEM FET?
Hem fet moltíssimes coses, petites i grans, moltes de les quals podeu trobar a la nostra pàgina web i d’altres que no hi surten però que també són part del procés de canvi.Ens sentim molt orgullosos i orgulloses del nostre triennal i de tot el que hem fet en poc temps, estem convençuts que encara hem de canviar més però sabem que estem en el bon camí. Nosaltres, amb els pares i mares i amb l’alumnat podem fer moltes coses junts, podem canviar l’escola, podem canviar el món. Ens voleu ajudar?
Si no és ara quan? Si no som nosaltres, qui?

No hay comentarios: