15 de junio de 2014

Conveni de col·laboració entre el CEB i l'A21E

El Consorci d'Educació de Barcelona i l'Ajuntament de Barcelona signa un conveni de col·laboració a l'Escola Alexandre Galí en matèria d'educació ambiental.

Els infants i el professorat de la comissió ambiental de l’Escola Alexandre Galí van fer d’amfitrions dels representants del Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) i del programa d’Agenda 21 Escolar (A21E) del Departament d’Educació Ambiental de l’Ajuntament que, aquest 26 de maig passat, van signar oficialment un conveni del col·laboració entre les dues administracions.


L’ objecte d’aquest conveni és la col·laboració entre mútua per tal d'impulsar l’educació ambiental en els centres educatius de la ciutat mitjançant el programa de l’A21E, Escoles+Sostenibles.

Aquest curs 2013-2014 tècnics de les dues institucions ja han col·laborat activament en la realització de determinats projectes emblemàtics d’escoles de la xarxa. S’han compartit interessos i necessitats en diferents línies d’actuació comunes i una coordinació efectiva per tal que a l’escola es pugui relacionar fàcilment temes de gestió i d’innovació educativa que incorporin la sostenibilitat.

En el conveni les dues parts es comprometen a:
  • Establir canals de comunicació i coordinació entre el CEB i la Regidoria de Medi Ambient i Serveis Urbans de l'Ajuntament, a fi i efecte de conèixer les tasques i treballs que desenvolupen ambdues institucions en el camp de la gestió i manteniment dels edificis escolars.
  • La Regidoria de Medi Ambient i Serveis Urbans elaborarà un programa anual en el que es definiran els objectius del curs en l’àmbit de les activitats, projectes a realitzar per les escoles i previsió de la formació específica pel professorat. En base a aquest document, les parts elaboraran el programa anual conjunt de la seva col·laboració.
  • Desenvolupar una metodologia per l’avaluació del programa i de la col·laboració entre les institucions.
  • Iniciar i desenvolupar espais per la recerca en el camp de l’educació ambiental per la sostenibilitat.
  • Facilitar la incorporació dels centres de la ciutat en el programa Escoles+Sostenibles.
  • També es va presentar una proposta de programa anual pel proper curs 2014-2015 en el que es concreten projectes rellevants com els relacionats amb el consum energètic dels centres, la millora i la incorporació de la biodiversitat i de nous espais de joc de descoberta en els patis, la minimització del soroll, l’ús d’una nova plataforma moodle específica sobre escoles i sostenibilitat que es posarà a disposició dels centres de la xarxa, treballs de recerca i investigació.

Una col·laboració, que ja es feia fins aquest moment però que, a partir d’aquesta signatura, es concretarà en fer possible la realització de fites comunes d’acció que ajudin als centres a avançar en el seu camí cap a la sostenibilitat.

Des de l’Agenda 21 Escolar i, evidentment, també des del  CEB, volem agrair públicament la rebuda de la comissió de l’escola i de l’equip directiu de l’Escola Alexandre Galí, un dels centres amb els quals, aquest curs, hem col·laborat de manera coordinada per tal de portar a terme un procés de reflexió, acció i participació per dissenyar i realitzar un nou espai de l’ús del pati que està en procés de transformació.

20140605 04W.Conveni

La col·laboració entre escola i comunitat, imprescindible

Tres dies d’intercanvi d’experiències i de reflexió sobre les visions dels canvis i transformacions possibles a nivell local i global

Del 21 al 23 de maig l’Agenda 21 Escolar de Barcelona hem participat en la conferència internacional Designing a sustainable future through school community collaboration de clausura del projecte triennal europeu Comenius School Community Collaboration for Sustainable Development - CoDeS organitzada per la coordinació del projecte (Education for Sustainable Development in Switzerland - education21) i el Departament de Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències experimentals de la Universitat Autònoma de Barcelona. Hem pogut assistir a conferències d’experts, un taller de pòsters, un d’eines i materials, dos workshops, etc. que ens han permès conèixer programes similars a l’A21E en indrets allunyats de la nostra ciutat.

Han sigut tres dies d’intercanvi d’experiències i de treball en grup, de visions dels canvis i transformacions possibles a nivell local, de reflexió sobre la pròpia pràctica i també un bon moment per fer contactes. Com equip de l’Agenda 21 Escolar hem presentat el pòster: “The schools involved in the Barcelona A21E, working toghether as a network, transform themselves and make the city a better place” i hem participat en el workshop “Towns and regions for sustainability” amb persones involucrades en Agendes 21 de ciutats com Viena, Frankfurt i Ginebra. Hem reflexionat i condensat les idees sobre les oportunitats, reptes i estratègies d’educació per la sostenibilitat a les ciutats. Les metodologies dels grups de treball i de reflexió han sigut molt interessants, són vivències que ens han fet créixer i ben segur que les compartirem amb tots vosaltres el proper curs.

Us recomanem una de les presentacions al plenari, la de la Teresa Franquesa, sobre “Netwoking for Sustainability: Challenges and opportunities from the case of Barcelona”. Aquesta presentació és fruit de la nostra reflexió sobre el programa Agenda 21 Escolar de Barcelona, i per tant, fruit de la feina que tots els centres educatius que en formeu part feu curs darrere curs des de fa 13 anys!!!

Una de les evidències, després de les jornades de tancament del projecte compartint experiències en xarxa, és que la col·laboració entre les escoles i la comunitat és un element imprescindible per tal d’afavorir un procés d’aprenentatge real i facilitar la motivació per l’acció per avançar en el desenvolupament sostenible tant a nivell local com global.

Si en voleu saber més podeu enllaçar amb la web de CoDeS, però sobretot amb les eines resultants d’aquest projecte:
Toolbox for school and community collaboration
CoDeS Cases Blog amb un grapat de casos pràctics on trobareu també el de l’A21E, centrat en l’Aula ambiental del Bosc Turull.

Batucada reciclada

L'alumnat de percussió de l'EM de Música de Sant Andreu mostra les possibilitats sonores de tota mena de pots, envasos i petits bidons de rebuig. No us perdeu el vídeo d'exhibició que van fer el mes de maig.

Aquest curs, l’Escola Municipal de Música de Sant Andreu hem iniciat el nostre projecte i ens afegim als centres educatius de Barcelona que signen el Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat. Sota el nom «L'orquestra reciclada» hem engegat el projecte que, de ben segur, ajudarà a tenir una mirada més creativa i més sostenible del món. Som la primera Escola de Música que hi participa, afegint-nos així, a la gran quantitat de centres educatius de Sant Andreu i de tota Barcelona, adherits a aquest projecte i compromís educatiu.
  
Un petit tast d'aquest gran camí és la «Batucada reciclada» on la banda de música de percussió de l'escola, sota la direcció del professor Joan Torras, ha fabricat els seus instruments musicals amb material de rebuig. En aquest vídeo podeu veure com els fem sonar!

20140605 10W.BatucadaReciclada

Cada vegada més jardins verticals

L'Institut Joan Boscà construeix un jardí vertical a partir de materials quotidians alhora que l'alumnat de 5è del Col·legi La Merced en fa un de plantes aromàtiques.

Entre totes les activitats de l'Agenda 21 que fem a l'Institut Joan Boscà, us destaquem aquest jardí vertical tan senzill i econòmic. Aquesta mena d'idees són bastant engrescadores i el resultat final ha despertat molt interès entre la comunitat del centre. Per fabricar-ho, hem reutilitzat ampolles d'aigua com a contenidors, xarxes de retràctils de cebes i patates com a separadors dels substrats, taps de suro i safates de suro blanc com a substrat porós i un senzill penjador sabater, de preu molt assequible, com a suport. Sí, sí, un sabater!

Nosaltres hem escollit de plantar espècies aromàtiques i enfiladisses però... i si posem maduixots, tomaqueres nanes o altres plantes d'hort? Podríem tenir un hort vertical! Si voleu saber-ne més ho presentarem en l'espai d'intercanvi de l'acte de cloenda de l'Agenda 21 Escolar d'aquest curs.

Per la seva banda i al mateix temps, al Col·legi La Merced, uns quants alumnes de 5è de primària han portat plantes aromàtiques per muntar el nou hort vertical. És una nova experiència en el centre que s'espera que sigui molt profitosa alhora que s'amplien els espais verds del centre. A partir d'ara, l'alumnat s'encarregarà de tenir cura d'aquestes plantes. Gràcies a tots ells!

20140605 11W.HortsVerticals

L'hort de l'Escola Gavina

Les oportunitats de les activitat al voltant de l'hort faciliten la implicació de tothom i permeten tractar altres aspectes com l'estalvi d'aigua.

A l’Escola Gavina estem treballant amb molta il·lusió per tirar endavant el nostre projecte d’aquest curs: l'hort escolar. Des dels més petits fins als més grans tots col·laborem fent feines al nostre hort. Ja hem collit els primers fruits!
 
A l’hora de dinar tothom pensa en reciclar l’aigua de les gerres que no ens hem begut, no us podeu imaginar els litres que estem aprofitant per regar l’hort!

20140605 12W.Gavina 2