26 de febrero de 2019

Barcelona per una ciutat jugable

La Secretaria d’Escoles+Sostenibles va assistir el passat 6 de febrer a la presentació del primer Pla del Joc a l’espai públic, un document que posa èmfasi en el joc com a un dels drets fonamentals dels infants.
El dimecres 6 de febrer es va presentar el primer Pla del joc a l’espai públic de la ciutat de Barcelona. Per fer-ho, es va organitzar una jornada amb diverses intervencions com la de Laia Ortiz, tinenta d'alcaldia de Drets Socials, Frederic Ximeno, comissionat d’Ecologia, Janet Sanz, tinenta d'Alcaldia d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, i Ada Colau, alcaldessa de Barcelona, entre molts altres tècnics i experts de l’ajuntament i convidats d’altres ciutats, que entre tots van anar aportant idees clares i inspiradores del perquè de la necessitat del joc, del dret al joc reconegut a la Declaració Universal dels Drets dels Infants, de mecanismes i oportunitats existents i altres experiències rellevants. Veure programa.
Diversos ponents, com Sam Williams, assessor independent de Capital of Children Playful Minds (Dinamarca), Maria Truñó, directora de l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona, o Francesco Tonucci, pedagog i investigador  al Centre Nacional de Recerca Italià, especialista en infància i ciutat, van reivindicar el dret al joc, com a dret en sí reconegut, però també com a procés d’aprenentatge, de desenvolupament de capacitats i habilitats, de sentiment de ciutadania i apoderament dels infants. Però, fer una ciutat jugable té també molts beneficis per a una ciutat: el joc és generador de comunitat, augmenta el benestar i també la seguretat.
Aquestes van ser les idees principals que es van exposar durant la jornada, a la que van assistir-hi més de 400 persones, provinents d’àmbits molt diversos: arquitectes i urbanistes, tècnics municipals (no només de l’Ajuntament de Barcelona sinó també d’altres municipis), empreses proveïdores d’elements de joc, entitats, persones del món de l’educació i el lleure, entre d’altres. 
Així doncs, ens trobem que com a societat i ciutat tenim davant diversos reptes que cal debatre per dissenyar i permetre el joc a l’espai públic de forma òptima. Els infants necessiten llibertat de moviment, disposar d’espais i no estar acompanyats d’adults per tal de fomentar la seva creativitat, aprenentatge, curiositat, etc. Ens trobem amb la necessitat de crear les condicions per tal que els infants puguin jugar on, quan, com i amb qui vulguin, en el seu dia a dia, en els seus trajectes cap a l’escola, amb llibertat, confiança i seguretat.
Una altra de les intervencions, la de Jorge Cardona, membre del Comitè dels Drets de l’infant de les Nacions Unides, va posar però sobre la taula els problemes amb els que ens trobem i que sobretot les administracions han de resoldre: la falta de reconeixement de la importància del joc i la recreació, els entorns insalubres i perillosos, la falta d’accés a la natura, les exigències d’èxit acadèmic i sistema educatiu desactualitzat i descontextualitzat o els horaris excessivament estructurats i programats, entre d’altres.
En aquest context, Barcelona ha presentat el primer Pla del joc a l’espai públic amb el que es vol promoure i garantir el joc dels infants, fent una ciutat més habitable per a tothom, inclusiva i des de diverses perspectives (de la vida quotidiana, de gènere, intergeneracional, integradora, etc.). Es pretén així recuperar, també, el carrer i millorar la convivència als barris, la salut, i potenciar la natura.
S’han definit diverses capes en les que actuar (àrees de joc i patis escolars, espais lúdics i entorns escolars i la ciutat jugable) i criteris de disseny de qualitat d’aquests espais.
Actualment, ja s’estan repensant 90 dels 900 espais de joc de Barcelona, i ja s’està actuant en 5 d’aquests, basant-se en aquests criteris, per exemple el parc de la Pegaso. Al llarg de la jornada es van presentar també diverses experiències que surten d’aquesta estratègia. Cada una d’elles va explicar una experiència rellevant que s’està duent a terme a la ciutat de Barcelona per estimular el joc compartit a l’aire lliure i enriquir la vida comunitària, en el marc d’una ciutat educadora.

Enllaços relacionats:
 


No hay comentarios: