El codi QR (Quick Response) és un codi bidimensional per emmagatzemar informació en dues dimensions, a diferència del codi de barres que és unidimensional. En els darrers anys, aquests elements s’han fet més presents en la quotidianitat i, actualment, els trobem en tota mena de suports. El seu origen està al Japó i poden contenir arxius de text, missatges, enllaços a llocs web, una geolocalització, una targeta de presentació, etc. Aquesta tecnologia també ha arribat als centres educatius, com és el cas de diversos centres de Rubí que el curs passat van senyalitzar itineraris de natura propers al centre, van afegir informació a la placa d’entrada a l’escola, crear espais virtuals sobre els carrers de l’entorn, els horts ecològics o codificació de llibres per fer àudio guies. En un centre d’educació especial de Tortosa també s’ha utilitzat per classificar plantes, jocs multimèdia o revistes digitals. Hi ha nombrosos aplicatius a Internet per a la creació de codis QR, tots ells molt fàcils de fer servir. Una vegada creat, només cal imprimir-lo i provar-lo amb un dispositiu amb càmera i connexió a la xarxa. Per a que un telèfon mòbil pugui llegir un QR cal que tingui instal·lada una aplicació que ho permeti. A les aules podem fer servir aquests codis com una eina més en les nostres activitats, per crear grups cooperatius aleatoris, fer jocs de pistes, identificadors d’objectes, murals amb tipologies d’informació amb QR, endevinalles, etc. És una eina individual però, aplicada de manera col·laborativa i cooperativa, ajuda en l’aprenentatge competencial. Per acabar, us recomanem un parell de lectures sobre aquesta temàtica. Per una banda, TIC-TAC: aplicacions educatives dels codis QR, de Gelu Morales, de l’Editorial Graó; i per l’altra, la guia Esteu apantallats, de la Generalitat, de material didàctic per treballar amb joves els usos dels xats, els videojocs, les xarxes de comunicació i el mòbil. En aquesta guia, trobareu fitxes per treballar els rols, les emocions, la tecnologia, la privacitat i el consum, entre d’altres. |
18/04/2013 |
20 de abril de 2013
Com utilitzar els QR en el centre?
Bolígrafs per construir una escola
L’Escola Gavina, que tradicionalment estàvem a Sant Andreu, vam haver de traslladar-nos fora del districte el curs 2011-12. El nostre desig és tornar al barri i, malgrat que l’Ajuntament ens ha cedit un terreny per construir la nova escola, encara s’ha de fer l’edifici. Per donar suport a la recollida de fons, per fer realitat aquest projecte, estem fent diverses accions, una de les quals, relacionada amb el reciclatge, és una campanya de recollida de material d’escriptura obsolet. Tots aquells bolígrafs, retoladors, marcadors, correctors (tipus Tipp-Ex), portamines i plomes que ja no serveixen, poden ser reciclats! L’empresa que recicla els materials ens donarà una petita quantitat de diners a canvi del material recollit i així ajudarem a construir la nostra escola. Per aquest motiu, us animem a ajudar-nos aplegant tota mena d’elements d’escriptura (excepte llapis de fusta i ceres). Per a més informació sobre la recollida poseu-vos en contacte mitjançant aquest correu bolispergavina@gmail.com. Moltes gràcies! Pàgina web de l’Escola d’EE Gavina |
18/04/2013 |
Aprenentatge Servei amb les basses de Tres Pins
L’Institut Bosc de Montjuïc apareix al programa Catakrac explicant part del projecte «Les basses del Viver Tres Pins més a prop», amb el que ha guanyat un premi d’Aprenentatge Servei (APS). L’alumnat, fent de reporters, ens expliquen perquè cal netejar la bassa i les tipologies de masses d’aigua segons el contingut de nutrients. Per mantenir un nivell tròfic equilibrat han hagut d’aprendre del Viver Tres Pins, com buidar la bassa i salvar els vertebrats i invertebrats per, una vegada neta, tornar-los al seu hàbitat. Les algues filamentoses que creixen massa dificulten el desenvolupament de la biodiversitat aquàtica i per això ha calgut fer-hi manteniment. Entre altres éssers vius, han trobat capgrossos, granotes i larves de libèl·lula. Les restes vegetals extretes han anat al compostador per convertir-les en futur adob. Catakrac és un programa infantil fet pel infants i joves de Barcelona Televisió. Podeu visionar el reportatge (entre el 17’10’’ fins el 20’58’’) directament des d’aquest enllaç o buscar el programa del dia 7 d’abril, al web de Catakrac. Per a més informació d’aquesta i altres activitats mireu el blog de l’institut. |
18/04/2013 |
Celebrem la collita de primavera tots plegats
A l'Escola Rel vam fer la collita de primavera i vam exposar els productes al pati juntament amb les eines que fem servir per treballar l'hort. D’aquesta manera, quan van venir les famílies, abans de marxar amb l’alumnat, van veure què havíem fet. També vam ensenyar-los fotos del projecte de l'hort i l’alumnat va endur-se a casa la collita per poder gaudir-ne amb les seves famílies. Tot això ho vam fer l'últim dia del segon trimestre. Com cada any, aquell dia fem la festa de la primavera, la qual consisteix en fer intergrups per preparar el dinar i decorar l'escola. Fem entrepans, postres i mona. A més a més, decorem el pati, el menjador i fem un recordatori de la festa. Aquest any, també es van exposar els ous pintats de l’alumnat de l'escola i cada alumne va sembrar una llavor d’una planta alhora que expressava un desig o propòsit. Finalment, vam acabar la festa convidant a les famílies a menjar un tros de mona. En definitiva, va ser un dia fantàstic i ens va fer molt bon temps. Us animem a veure algunes de les fotografies de la collida en el nostre blog de l’Agenda 21 de l’Escola Rel |
18/04/2013 |
Les aromàtiques s’ensenyoreixen dels centres
L’enjardinament del centre educatiu, a més de millorar l’espai on aprenem, és una oportunitat per treballar amb l’alumnat de totes les edats, aspectes com la responsabilitat, la importància de la biodiversitat, les formes i propietats naturals de les plantes, l’herència cultural dels seus usos, entre d’altres. A continuació us deixem amb un parell d’articles de l’Escola La Salle de Gràcia i de l’alumnat de l’Institut Consell de Cent. Plantem i cuidem el jardí de l’institut Consell de Cent L’alumnat de 1r d’ESO C hem plantat flors, plantes com l’espígol, el romaní, l’heura, el lliri i arbres com el roure, l’alzina o el magraner, els quals ens ha regalat l’Agenda 21 Escolar. Estem contents de que puguem fer més bonica la nostra escola i que els alumnes de PQPI ens hagin fet les jardineres. Estem aprenent a cuidar les plantes, respectar els espais naturals i esperem donar exemple als nostres companys de tot el centre. Això ens fa molt alegres perquè col·laborem a cuidar el nostre entorn. Ashan Ahmad, Sadia Akther, Dina El Leouaa, Carina Gonzalez, Soldiamar Jarro, Willy Montero, Karen Ruiz i Victor Tapia El passadís de plantes aromàtiques de La Salle–Gràcia Al passadís d’educació inicial i infantil hem posat unes jardineres i hi hem plantat diferents plantes aromàtiques: camamilla, orenga, menta, farigola i romaní. Vàrem decidir fer-ho perquè el passadís és de vidre i paret i ens sembla massa fred. Ara, amb les plantes, li hem donat vida. Cada curs va plantar les seves i ells mateixos s’encarreguen de cuidar-les i regar-les. Les plantes van ser triades entre les que l’Agenda 21 Escolar ens van proporcionar i així, el dia de Sant Ponç, quan estiguin crescudetes, les podarem i podrem fer-ne bossetes d’olors. Ara, tenim un passadís que, quan hi passem, té vida i fa una olor molt bona! |
18/04/2013 |
Suscribirse a:
Entradas (Atom)