17 de mayo de 2020

L’entrevista: Opcions de consum responsable

“Els éssers humans, en néixer, rebem un món que és fruit de la lluita que han fet moltes altres persones abans que nosaltres. Hem de fer el mateix per a les generacions del present i del futur.” Jordi Rojas, president d’Opcions de consum responsable.
 
A què es dedica Opcions de consum responsable?
Opcions de consum responsable és una cooperativa integral, ja que incorpora sòcies de serveis, sòcies col·laboradores, sòcies de consum i sòcies de treball. Hi poden participar tots els perfils de soci/a possible. Disposem d’una estructura societària complexa i alhora rica, en la qual tenen el mateix pes les empreses que les sòcies consumidores. S’intenta que sigui un espai de governança paritària entre la proveïdora de serveis i productes i les persones que els consumeixen.   
Quin és l’objectiu de l’organització?   
La idea de la nostra cooperativa és que agrupi entitats de l’Economia Solidària que proporcionin serveis i productes a la ciutadania. A més, les sòcies de consum gaudeixen d’aquests productes en millors condicions que si ho fan de forma particular. També donem molta importància a fer del consum quelcom col·lectiu, per això tenim la forma de cooperativa. El consum deixa de ser un acte individual i passa a ser un acte col·lectiu i, per tant, un acte més conscient i transformador. Al cap i a la fi, el nostre objectiu no és vendre, sinó que és transformar el model socioeconòmic i el model de vida a través del consum.  
Quina és la vostra relació amb la Xarxa d'Economia Solidària (XES)?
Nosaltres, com a cooperativa, som part de la XES i, ara mateix, la presidència d’Opcions participa directament en la seva junta directiva. El vincle és estret i bona part de les nostres sòcies també en forma part. La XES es diferencia d’altres xarxes similars pel fet que és únicament un espai d’influència sociopolítica, és a dir, que no actua com a espai de comercialització i, per tant, no està influenciada per interessos empresarials.   
Què enteneu per consum conscient?   
Partim de tres premisses, en ordre d’importància:
1. Cal consumir menys: estem consumint molt per sobre de les nostres necessitats, això és una realitat. El model socioeconòmic en què vivim es fonamenta en la idea d’haver de consumir molt per fer créixer l'economia. Tots els productes han de ser de curta durada perquè el model es mantingui, però això, en termes de sostenibilitat, és greu i genera moltíssims residus.   
2. Consumir sense comprar: sempre que puguem, hem de tractar de resoldre les nostres necessitats sense comprar nous productes. Per això ens hem implicat en moltes iniciatives com els bancs de recursos per tal de promoure i facilitar la reutilització, els intercanvis, etc.   
3. Si cal comprar, que es compri amb criteri, amb consciència: cal pensar en les conseqüències de comprar cada producte: d’on ve? En què s’inverteixen els diners de la nostra compra? Quines conseqüències sociolaborals, econòmiques i ecològiques té l'acte de la compra? Si es té en compte tot això, les persones poden apropar-se a un model de consum més sostenible, més ètic, més equitatiu i més feminista. L’objectiu és fer sostenible la nostra vida, en definitiva.   
Què feu per a fer difusió del model de consum responsable?   
Comptem amb una revista digital que incorpora articles i informació sobre consum. És gratuïta i hi publiquem un munt de recursos. A més, cada any editem dos quaderns en paper, que actualment consisteixen en dos quaderns monogràfics. Aborden un tema en profunditat a través de guies pràctiques, entrevistes, articles, etc. Són temes que escullen les persones sòcies de la cooperativa, de manera que cada any es genera un espai de debat, propostes i intercanvi per a triar els dos temes que tractaran els quaderns monogràfics de l’any següent.   
També tenim un butlletí quinzenal amb actes dels quals participem o organitzem i amb articles de la revista digital que creiem que poden ser interessants. És un butlletí divers que intenta ser complementari a la informació de la revista. L’any passat, de mitjana, hi va haver 300 noves subscripcions cada mes. Això és senyal de dues coses: que estem anant pel bon camí i, sobretot i la més important, que el consum responsable és un assumpte que preocupa cada vegada més a la ciutadania.   
De vegades ens plantegem: “volem transformar molt a poques persones o volem transformar poc a moltes persones”? Hem arribat a la conclusió que el que cal és anar trobant un punt d’equilibri. 
 
"Cal pensar en les conseqüències de comprar cada producte: d’on ve? En què s’inverteixen els diners de la nostra compra? Quines conseqüències sociolaborals, econòmiques i ecològiques té l'acte de la compra? Si es té en compte tot això, les persones poden apropar-se a un model de consum més sostenible, més ètic, més equitatiu i més feminista. L’objectiu és fer sostenible la nostra vida, en definitiva."
 
Hi ha algun filtre per a acceptar les organitzacions que volen ser sòcies de la cooperativa?
Opcions es complementa amb el projecte PAM A PAM, que el que fa és un mapatge de l’Economia Social i Solidària arreu de Catalunya. També estableix alguns filtres per a formar part del mapa; aquests són els mateixos filtres que nosaltres apliquem a les empreses que ens demanen formar part d’Opcions. Així, teixim aliances amb Pam a Pam i treballem per avançar cap a la construcció d’un model de mercat social.  
Com esteu vivint la situació actual generada per la Covid-19? 
Es tracta d’una crisi sanitària que ha esdevingut també una crisi social i econòmica i que ha posat en qüestió el nostre model de vida. Un dels elements que podem destacar del que estem vivint és que ha fet que es parli, més que mai, de dos assumptes que, a Opcions, ens interpel·len especialment. La sostenibilitat social i ambiental, d’una banda, ja que l’aturada de l’activitat ens ha permès veure la capacitat de resiliència de la natura i el mal que li causa l’impacte de l’activitat humana; i, d'altra banda, la relació del consum, en tots els seus aspectes, amb la construcció d’un model de relacions que defensi una economia per la vida.  
A Opcions vam prendre la decisió de confinar-nos des de l’inici de la pandèmia i d’activar-nos en donar respostes a la crisi, sense deixar de fer el que ens compromet: promoure un model de consum conscient, responsable i ètic. 
Quines iniciatives heu dut a terme per a pal·liar els efectes d’aquesta crisi?  
La nostra resposta s’ha centrat en dues accions complementàries: 
  • Una campanya pròpia, #TOTESATAULA, per a donar suport a dos sectors d’importància cabdal pel futur: d’una banda, la pagesia agroecològica del país i, de l’altra, els projectes de foment del consum responsable i l’Economia Social i Solidària. La proposta era: “Si et fas sòcia d'Opcions, augmentes la teva quota actual amb Opcions o fas un donatiu durant el període de confinament obligatori, destinarem el 80% de l’import a proveir d'aliments dels productors locals a persones i col·lectius que es troben en situació de vulnerabilitat”. Volem enfortir el petit productor i els circuits curts de comercialització perquè són els garants de la nostra alimentació del futur i estan en una situació d'urgència, ara i abans del confinament.  
  • Participació activa en la campanya de l’Economia Social i Solidària “Fons Cooperatiu per l’Emergència Social i Sanitària-Una economia per la vida” impulsada per la XES. Una iniciativa que recapta fons per donar suport a projectes de resposta d’emergència a les principals necessitats dels col·lectius en situació de vulnerabilitat.   
Quins objectius concrets teniu a mitjà o llarg termini?   
El primer projecte important és l'escalabilitat de la cooperativa. Volem créixer, oferir una gran varietat de productes per al consum quotidià, tenir un catàleg molt més ampli de productes i serveis per tal que moltes més persones trobin els beneficis de formar part d’Opcions. També volem generar més contingut comunicatiu. Encara estem molt centrats en la investigació en assumptes de consum, ja que amb els recursos que tenim ens costa més publicar fets d’actualitat, assumptes vinculats a la quotidianitat i a qüestions pràctiques per a les persones.   
Pretenem que la nostra acció s’estengui per tot el territori català. Hem començat a desplegar el que anomenem “Punts Opcions” que són punts informatius -on també es poden realitzar algunes gestions- encapçalats per entitats afins als nostres valors arreu de Catalunya. Per tant, actuen com delegacions d’Opcions.   
A més, les dades de l’any 2019 evidencien que ens estem convertint en referents del consum conscient, i això ens anima a continuar en la mateixa línia.  
Quines accions dueu a terme en el vostre dia a dia per a ser més sostenibles?   
Hem fet molt d’èmfasi en la importància de la diferenciació de residus a l’oficina. A més, els nostres expositors són de cartró reciclat o de fusta. Ens permeten que una inversió feta fa tres anys sigui encara utilitzada avui per nosaltres i per les nostres sòcies. Així no hem de fer nous expositors cada vegada que hi ha un acte o activitat.   
Els monogràfics que enviem en versió impresa estan fets tenint en compte dades molt acurades sobre el que impliquen pel medi ambient. Generem una quantitat de residus mínima, però tot i això, vam rebre alguns suggeriments que ens van dur a proposar a les persones que rebien la revista en paper que, si ho preferien, els l’enviaríem només en format digital.   
Els nostres desplaçaments els duem a terme amb Som Mobilitat, que ofereix desplaçaments en cotxes elèctrics compartits. Són una entitat sòcia i hi tenim un acord per tal que tots els desplaçaments que fem a fires o esdeveniments siguin amb ells.   
Què us aporta formar part de la xarxa Barcelona + Sostenible?   
En primer lloc, en formem part per coherència: donem suport, difonem, i participem en les iniciatives que van en la línia del que fem nosaltres. El propòsit de la cooperativa està alineat amb el que es fa a Barcelona + Sostenible, per tant, hi hem de ser. A més, ens permet incorporar l’àmbit de la sostenibilitat i el del canvi climàtic, que són alguns dels eixos principals a l’hora de parlar de consum responsable. Finalment, ens dona visibilitat: arribem a nous públics, que és molt necessari.  
Què és el que més t’enorgulleix de la teva feina?   
El que et fa cada dia llevar-te amb ganes de fer coses i anar-te'n a dormir satisfet és treballar en alguna cosa que creguis que té sentit. La meva filosofia és que els éssers humans, en néixer, rebem un món que és fruit de la lluita que han fet moltes altres persones abans que nosaltres. Hem de fer el mateix per a les generacions del present i del futur. Tenim un paper molt important que cal jugar des de la generositat.











No hay comentarios: