El centre educatiu ens comparteix el seu projecte per donar a conèixer a l’alumnat i les seves famílies les aus que habiten el seu entorn, promovent alhora la cura del medi ambient.
La situació climàtica i de pèrdua de biodiversitat que estem vivint els últims anys assenyala de manera directa la urgència de revisar la relació que tenim les persones amb la natura i el nostre entorn. I la millor manera de conscienciar i educar en el respecte per la natura i l’entorn és conèixer i gaudir dels éssers vius amb els quals compartim el medi ambient.
Amb aquesta motivació, les famílies de l’Escola Baixeras volen que els seus fills i filles puguin desenvolupar una activitat continuada d’observació de les aus que viuen i troben refugi en el seu pati, el seu entorn més proper, i no només quan van a espais naturals. També hi ha ocells a les ciutats i cal conèixer les diferents espècies que hi podem identificar, així com els seus hàbits, de nidificació i cria, d’alimentació o higiènics.
El pati d’infantil és excepcional perquè ofereix als ocells refugi, aliment, aigua corrent; i aquests valors el fan un espai excepcional al barri gòtic de Barcelona amb pocs espais verds que ofereixin les condicions que els ocells necessiten per assentar-se.
Així, l’observatori del pati d’infantil de l’Escola Baixeras aprofita aquest entorn per facilitar la iniciació a l'observació d'aus per desplegar aquesta activitat com una manera (pràctica) de conèixer i entendre els ocells i el medi que compartim amb ells i la resta d'éssers vius(insectes, plantes…) en les diferents estacions del cicle anual. S’investiga l’alimentació de les aus, es preparen caixes-niu, menjadores i punts d’aigua, entre altres accions.
A més, tal com diuen els currículums d’Educació Infantil i Primària, un dels eixos d’aprenentatge és el coneixement i la cura de l’entorn. El professorat de l’Escola Baixeras creiem que tenir un observatori d’ocells dins de l’escola ens permet realitzar activitats encaminades a assolir aquest eix.
El fet d’estar situat al jardí d’Infantil ens permet despertar la curiositat envers els ocells a l’etapa de 3-6 anys i començar a dur a terme les primeres observacions, més espontànies, sense haver d’estar molta estona esperant, ja que podem aprofitar aquells moments d’aparició d’ocells.
A l’etapa de Primària, situem la proposta al cicle mitjà, per tal d’assegurar un projecte més complet i coherent. Tot i que, evidentment, està obert a la possibilitat de la realització de visites per part de tots els cursos de Primària.
A més, en sessions a l’aula es fan activitats de descripció, dibuix i escolta dels cants del diferents ocells. Es disposa de fitxes i enregistraments dels cants dels ocells més habituals de l’escola per poder conèixer els trets característics de cada espècie i poder diferenciar-les.
Per a l’alumnat d’infantil, hi ha moments d’observació espontània i d’identificació de les diferents espècies (tant per la vista com per l’oïda); però també es programen moments d’observació en petit grup per veure com mengen, com veuen aigua o com es renten.
Per a l’alumnat de Primària, s’ha establert un calendari de visites puntuals a cada trimestre i una programació de visites més seguides a la primavera, que és l’època de l’any amb més activitat per part dels ocells.
No hay comentarios:
Publicar un comentario