Butlletí:
“Ja fa anys que els infants i el jovent demostren que són el principal motor de canvi; l’alumnat té moltes coses a dir, només cal que les persones adultes l’escoltem i posem els mitjans necessaris per a aturar l’emergència climàtica”, Isabel Sánchez, mestra i membre de la comissió de sostenibilitat de l’Escola Decroly.
Ens pots fer cinc cèntims sobre què és el mètode Decroly?
És el sistema d’aprenentatge creat pel Dr. Ovide Decroly, basat en el mètode científic, la globalització i els centres d’interès. Els infants aprenen a partir de l’observació directa, passant per l’associació d’idees i acabant per l’expressió.
Quina és la importància de la sostenibilitat en l’educació segons aquest mètode (i, en concret, al vostre centre)?
El contacte directe amb la natura i la vida social són dos dels grans pilars de l’Escola Decroly. Per aquesta raó, al nostre centre creiem que és molt important l’educació dels infants en la responsabilitat de tot allò que fan, que sàpiguen que tots els actes influeixen tant en la natura com en la societat.
Quins beneficis us ha aportat el nou edifici on sou des d’aquest curs?
En aquest nou edifici hem implementat un total de quinze mesures que promouen la sostenibilitat, com ara detectors de CO2 a les aules, panells d’absorció acústica i plantes que purifiquen l’aire. Totes aquestes mesures tenen conseqüències positives sobre la salut dels infants i, per tant, també sobre el seu aprenentatge.
Biodiversitat al centre: què esteu fent en aquesta línia?
Al nostre jardí (ens agrada anomenar el pati així) hi ha diferents arbres i plantes i també hi tenim conills i tortugues. A la terrassa de cinquè hi ha un hort urbà ecològic en què sembrem i plantem les hortalisses de cada temporada. A més, l’alumnat de quart elabora cada any unes menjadores per als ocells i, enguany, els infants de segon estan construint caixes niu.
Formeu part d’alguna de les microxarxes del programa Escoles + Sostenibles?
Sí, formem part de les microxarxes “Compostem i aprenem” i “Embolcalls + sostenibles”. Del compostatge s’encarrega l’alumnat de quart. Cada dia cinc alumnes recullen les restes vegetals de la cuina i preparen la barreja per al compostador. El projecte dels embolcalls sostenibles està liderat per l’alumnat de cicle mitjà. Van fer un estudi sobre els embolcalls que s’utilitzaven a l’hora d’esmorzar i, després, van realitzar diferents accions de conscienciació per a tota la comunitat educativa.
Quins altres projectes relacionats amb la sostenibilitat dueu a terme? Ens pots explicar breument els més destacats?
El projecte de l’hort forma part del currículum de totes les classes. A educació infantil i a cicle inicial treballen la germinació de les llavors, fan l’observació de les plantes i en segueixen el seu creixement. L’alumnat de cinquè s’encarrega del treball de la preparació de l’hort: estudi de plantes, disseny de la distribució i plantació. Els de tercer vetllen per la protecció contra les intempèries; quart gestiona el compostatge i sisè s’encarrega de la defensa dels perills, buscant remeis ecològics davant possibles plagues.
L’alumnat encarregat de la jardineria i de la conservació té cura de les plantes i dels animals del jardí. Cada migdia s’encarrega de netejar el jardí, regar les plantes, netejar els recintes en els quals es troben els animals i donar-los menjar. Es tracta d’infants de quart, cinquè o sisè de primària, que trien aquest càrrec a l’Assemblea d’alumnes que celebrem cada tres setmanes.
La gestió de residus també és molt important. Disposem de diferents papereres per a la separació de residus. Els membres de la comissió de sostenibilitat vetllem perquè aquesta es faci correctament.
En què consisteix el projecte triennal en què us heu implicat?
El nostre projecte triennal és “Sostenibilitat, què en volen els infants?”. L’objectiu del projecte està enfocat cap a l’autonomia i l’aprenentatge significatiu de l’infant. Posem l’infant al centre per dur a terme projectes de sostenibilitat i lligar-los al currículum, assentant les bases perquè això s’aconsegueixi i pugui quedar a l’ADN de l’escola com una manera de fer que promogui una cultura de sostenibilitat amb l’alumnat com a protagonista.
Què creieu que us aporta tenir una Comissió Verda al centre?
Per tal de desenvolupar el projecte triennal, vam crear un punt de sostenibilitat a l’ordre del dia de l’Assemblea i vam incorporar alumnes a la comissió, un de cada classe de primària, que es van renovant cada tres setmanes amb la celebració de l’Assemblea. S’anomenen “Els ecoguardians”. Cada dilluns al migdia ens reunim les persones membres de la comissió per debatre sobre les propostes sorgides a l’Assemblea i pensar quines accions podem dur a terme. Aquesta manera de treballar ha permès posar l’infant al centre de les accions sostenibles de l’escola, ja que és l’alumnat qui fa les propostes, les selecciona, les comunica, les executa i les avalua.
Quina és la importància d’apoderar l’alumnat i que sigui el protagonista?
Creiem que això repercuteix en la seva autonomia, responsabilitat i conscienciació sobre la importància de la sostenibilitat en el nostre planeta. Alhora, considerem que promou les relacions multidireccionals que afavoreixen la reflexió conjunta i el progrés personal i col·lectiu.
Quin és el paper dels infants i del jovent en la lluita per combatre l’emergència climàtica?
Ja fa anys que els infants i el jovent han demostrat que són el principal motor de canvi, amb moviments com “Fridays for Future”, per exemple. L’alumnat té moltes coses a dir, només cal que nosaltres, les persones adultes, l’escoltem i posem els mitjans necessaris per a aturar l’emergència climàtica.
El vostre centre organitza projectes en col·laboració amb altres entitats de la xarxa de Barcelona + Sostenible?
Sí, cada any col·laborem amb el Banc dels Aliments. L’alumnat de sisè s’encarrega d’organitzar la recollida: fa cartells per a promoure la iniciativa, envia comunicats a les famílies, anima la resta de l’alumnat a portar productes i prepara les caixes per transportar els aliments. També hem realitzat altres projectes solidaris en col·laboració amb diferents entitats socials.
Què us aporta formar part del programa Escoles + Sostenibles?
Gràcies als recursos d’aquest programa, tant formatius com econòmics, podem desenvolupar els nostres projectes de sostenibilitat de forma satisfactòria.
No hay comentarios:
Publicar un comentario