6 de octubre de 2021

Uns diaris de camp que revelen els secrets del galliner

 Un procés de presa de decisions, quines són les parts d’una gallina o la identificació dels tipus d’ou són alguns dels coneixements que l’Escola Institució Montserrat i l’Escola d'Educació Especial Aspasim han adquirit gràcies al galliner. Descobriu-los tots en els seus diaris de camp!

Quines condicions de vida tenen els animals? Com obtenim les gallines? Com podem adaptar l’espai del galliner perquè se sentin còmodes? Són algunes de les preguntes que es feia l’alumnat d'ambdós centres en iniciar aquesta aventura. Durant aquest viatge, que, en el cas de l’Escola Institució Montserrat va iniciar-se l’any 2018, l’alumnat d'aquest centre ha treballat aptituds com l’observació de les parts d’una gallina, la identificació de tipus d’ous, la mesura de la mida i el color o quin significat tenen els dígits dels ous que comprem. Mesos i mesos d’anotacions que recullen els aprenentatges relacionats amb l’obtenció i la cura de l’espai del galliner. Us els compartim a continuació: 

 
El galliner de l’Escola Institució Montserrat 

"Les mestres ens porten al terrat i ens mostren el galliner, un espai que coneixem perfectament perquè sabem que des de fa temps, els nens i nenes de segon tenen gallines i s’encarreguen de cuidar-les, donar-les el menjar, agafar-les, tocar-les… Aquest any, però, les coses han canviat. Les mestres ens expliquen que aquest curs no han encarregat gallines i que el galliner, ara per ara està buit. Nosaltres, els Joanets i els Percolets, hem de pensar i decidir què volem fer amb aquest espai. Ens agafa una mica desprevinguts, però ens arremanguem les mànigues i comencem a donar-li voltes a la proposta. Tots junts, fem una pluja d’idees: tenir serps, conills, gallines, ocellets… són algunes de les propostes que fem. Un cop tothom ha tingut l’oportunitat de dir la seva, fem un repàs a les iniciatives i, de seguida, ens adonem que algunes de les idees plantejades no són viables. Amb la resta d’idees decidim investigar a les aules si són possibles o no. Ens organitzem en grups segons el nostre interès i, amb el suport de llibres, d’iPads i a través de la conversa entre els companys i companyes, trobem la  resposta a la pregunta plantejada. En acabat, fem una posada en comú. A banda de descobrir quins animals podem tenir al galliner, descobrim que treballar en grup ha estat difícil i complicat. Ens ha costat organitzar-nos, distribuir-nos les tasques, escoltar-nos els uns als altres, buscar informació a internet i no posar-nos a jugar… La bona notícia és que tenim tot el curs per aprendre a fer-ho. Finalment decidim tenir gallines principalment per dos motius, perquè hi poden viure i perquè és el que vol la gran majoria.  I ara la pregunta és... d’on traiem les gallines? [ ...] "
 
Vols descobrir com van aconseguir les gallines? Continua llegint el diari de camp de setembre a desembre 2018 (pdf) 
Diari de camp gener – febrer 2019 (pdf) 

 

  

 

El galliner de l'Escola d'Educació Especial Aspasim 

“L'Escola d'Educació Especial Aspasim també hem optat per tenir un galliner! Gràcies a aquest treball, l'alumnat, de manera autònoma, segueix tot el cicle dels residus que genera l'activitat: reciclar el menjar del dinar i el berenar i després portar el sobrant a les gallines perquè se’l mengin. D'aquesta manera, tenen cura d'elles i es senten protagonistes de l'activitat. A més, ens ha servit per reconduir la hipersensibilitat i estereotípies del nostre alumnat, a més de millorar les habilitats socials: saludar, no bloquejar-se, tenir en compte als altres, etc. La construcció del galliner va ser fàcil, ja que els voluntaris de l’hort ens van fer la proposta i la van trobar molt engrescadora. A través d’aquest projecte, s’incentiva la participació i el fet que s’hi involucrin per a  realitzar-la i hi afegeix una emoció positiva". 
 



No hay comentarios: