5 de junio de 2017

L'escola Sant Josep Oriol es tenyeix de verd

L’escola Sant Josep Oriol va presentar les comissions de representats que es coordinaran per tirar endavant el projecte Escoles + Sostenibles de forma participativa: la Comissió Verda, la Comissió Escarola i l’Eskamot Verd.
 
El passat 23 de març, l’escola Sant Josep Oriol va voler celebrar el dia del sant que té el nom del centre, Josep Oriol, d’una forma molt especial. Durant el curs s’ha gestat a l’escola una nova organització d’alumnat, professorat i les famílies per tal de fer l’escola més sostenible i participativa. I, aquell dia, era l’idoni per donar-ho a conèixer a tothom.
I què és el que van presentar a tothom? Com s’han organitzat? A continuació ens expliquen com ho han fet:
“Aquest curs hem creat a l’escola les diverses comissions de representants que es coordinen per a tirar endavant el projecte d’Escola + Sostenible. Així, tenim:
La Comissió Verda, formada per 2 delegats verds de 5è i 2 de 6è, 5 mestres i 2 pares i mares.
La Comissió Escarola, formada per 1 mestre i 16 alumnes (8 de Cicle Superior, 4 de Cicle Mitjà i 4 de Cicle Inicial) i que trasllada les seves propostes a la Comissió verda.
L’Eskamot Verd, format per 12 alumnes de 5è i 6è que seran els dinamitzadors i executors de les accions decidides a les comissions verda i escarola.

Com es va crear la Comissió Escarola als diferents nivells educatius de l’escola?
La creació de la Comissió Escarola ha estat molt participava i tot l’alumnat de l’escola ha escollit les 16 persones delegades verdes que en formen part.
L’alumnat de Cicle Inicial va pensar conjuntament les característiques que havien de tenir els delegats verds. Després van dir quins companys i companyes creien que tenien aquestes característiques i aquests havien de dir si volien o no ser-ho. Finalment, l’alumnat va votar entre aquests escollits i alguns voluntaris més.
Al Cicle Mitjà es va plantejar d’una manera una mica diferent. L’alumnat també va decidir quins atributs havia de tenir un delegat verd. En aquest cas però, es van presentar uns i unes voluntàries, que van exposar a la resta del grup perquè pensaven que eren uns bons candidats. Finalment, es van escollir fent una votació.
Per últim, l’alumnat de Cicle Superior van fer aquest mateix procés de selecció, fent el joc de la silueta que hi ha al dossier del “Tinguem cura del planeta”. Aquestes característiques van ser consensuades entre tots i totes i van arribar a la conclusió que no es podia fer una votació sinó que calia parlar-ho. Vam decidir que cada alumne diria el nom de dos companys o companyes que cregués que tenien les característiques que havien decidit que eren necessàries i a partir d’aquí el professorat ho anotava a la pissarra. Les 4 persones més nomenades van ser per unanimitat escollides com a delegades verdes. Però aquí no s’acabava el procés, 4 representats de cicle superior també formen part de la comissió verda, així que per decidir qui hi aniria es va parlar entre tothom i es va escollir a dos dels 4 representants, tant per a 5è com per a 6è.
Un cop cada classe va tenir els seus representants es van reunir amb l’Adrià, el mestre representant, i van formar la Comissió Escarola. Aquest nom es va proposar a totes les classes i es va referendar per tot l’alumnat de primària.

Què farà la comissió escarola?
La comissió va recollir totes les propostes que els diferents cursos van aportar i van començar a elaborar un semàfor, en el que van apuntar el que funciona a l’escola, el que pot millorar i el que volen que hi hagi o es faci. Una altra tasca de la Comissió Escarola va ser com crear l’Eskamot verd. Els representants de la comissió, a proposta dels mestres de la Comissió Verda, van decidir que serien els i les alumnes de 5è i 6è els encarregats de formar l’Eskamot.
El procés participatiu de l’Eskamot verd
De nou vam obrir un procés participatiu. Es va decidir que 2 dels delegats verds formarien part de l’Eskamot i que la resta serien altres persones, per tal que pogués participar el major nombre d’alumnes. Així, van creure oportú tornar a fer un procés similar però, aquest cop, els i les possibles candidates van preparar en 5 minuts un petit discurs en el qual havien de convèncer-nos que eren uns bons dinamitzadors. Els discursos van ser tan espectaculars que, en el cas de 6è, vam decidir que tots i totes les candidates en formarien part. Finalment, els components de l’Eskamot verd són 7 persones de 6è i 5 de 5è, que, després de reunir-se amb l’Adrià, van pensar en el vestuari.

La presentació de la Comissió Escarola i l’Eskamot Verd
I el gran dia va arribar. Per a la presentació del dia 23 de març vam organitzar un acte pel matí i uns tallers per la tarda, amb les idees que la comissió escarola va aportar. Durant l’acte del matí, es va fer la presentació de les comissions, amb un conte sobre la història de l’escola en el seu camí cap a la sostenibilitat com a fil conductor. El conte va estar dinamitzat en alguns moments per alumnes de 5è i 6è. Durant el relat del conte es va fer entrega de la placa a la directora de l’escola i es van presentar els membres de la Comissió Escarola, que van explicar la seva missió i a qui es van entregar unes medalles. Al final del conte quan ja arribàvem a allò de Vet aquí un gos... va aparèixer una nena que llançava un embolcall d’alumini al terra i llavors va fer la seva primera aparició l’Eskamot verd, que va dirigir-se a la resta d’alumnat i mestres de l’escola per tal d’engrescar-los. Va ser un acte a porta tancada però també hi van assistir els pares de la comissió verda. Va ser molt divertit i tothom s’ho va passar molt bé.
L’Eskamot ha fet ja la seva primera intervenció: ha donat una planta a cada curs per tal que tinguin cura d’ella, han d’esbrinar el seu nom i posar-li un nom, la propera setmana tornaran a passar a veure com va."



No hay comentarios: