6 de marzo de 2021

L’entrevista: Dan Pontarlier

 “Donar una nova vida a la roba que tenim acumulada al fons de l’armari i que ja no ens posem és clau. Si li donem una segona vida, estem fent un gran favor al planeta”, Dan Pontarlier, activista per la sostenibilitat en el món de la moda.

Qui és Dan Pontarlier? Quina és la teva vinculació amb el món de la sostenibilitat? 

És difícil de resumir la meva professió, ja que faig tasques molt variades. Però, principalment, diria que soc activista per a promoure un model de moda més sostenible, dissenyador d’upcycling* i consultor sobre sostenibilitat per a la indústria hotelera i la de la moda. 

*Upcycling: també conegut com a “suprarreciclatge” o reutilització creativa, consisteix en el procés de transformació de residus o productes sense vida útil (aparentment) en nous materials o productes percebuts de major qualitat, apreciats pel valor artístic o ambiental, entre altres.  
 
Quins diries que són els valors que caracteritzen la teva acció i, en definitiva, el teu dia a dia? 

Una de les meves premisses principals és viure la sostenibilitat en totes les accions que defineixen el meu dia a dia. I aquesta és la idea que intento transmetre a la resta de persones que m’envolten o em segueixen. Una de les meves fites personals és dur a terme un estil de vida “residu zero”. A més, em dedico a fomentar la sostenibilitat entre les persones que em segueixen, de manera que poden comprovar que amb petits esforços es pot contribuir a aconseguir un planeta més sostenible.  

Quina és la importància de l’economia circular en la situació d’emergència climàtica actual? 

La meva opinió és que l'economia circular és l'única alternativa viable al model econòmic actual. És lògic: si creem menys productes nous, cal utilitzar menys materials i, per tant, generem menys emissions. Mitjançant el suprarreciclatge (o upcycling) i creant objectes nous a partir d’altres que ja no utilitzem, podem reduir enormement l’emissió de gasos nocius per al planeta.  

Com fas difusió de tot plegat? 

Compto amb un blog, en què parlo de temes actuals relacionats amb la importància de la sostenibilitat aplicada en diferents sectors. L’assumpte que tracto més és el de la moda sostenible, mentre que el blog de l'European Sustainable Hospitality Club el dedico a la sostenibilitat lligada a el sector turístic. 

Quin impacte tenen, els teus articles, en les persones que et llegeixen? 

Crec que les persones que em segueixen entenen la importància de dur un estil de vida sostenible i, a través de les meves experiències, han vist que es pot integrar molt fàcilment en el dia a dia d’un mateix, només cal proposar-s'ho.

"Diverses persones que em segueixen m'han contactat per dir-me que han deixat de comprar roba de primera mà, o que han fet els seus propis mobles o peces de roba. Això és el que més m'omple, veure que hi ha un impacte positiu."

Es pot “vestir bé” o “anar a la moda” i fer-ho de forma sostenible? 

Totalment. Hi ha gent que considera que la moda sostenible no és "trendy", i no hi ha res més allunyat de la realitat. Hi ha moltíssims dissenyadors/es emergents que basen els seus projectes al voltant de la sostenibilitat. En el meu llibre esmento a molts d'ells, com Shelly Xu, Vin + Omi i més. 

Ens pots fer cinc cèntims del teu llibre “From trash to runaway”? 

“From Trash To Runway: Suprarreciclando Moda de Hombre en Piezas Únicas” és un llibre en què explico com podem millorar el nostre impacte sobre el planeta amb allò que ja tenim al nostre armari. Donar una nova vida a la roba que tenim acumulada al fons de l’armari i que ja no ens posem mai és clau. Si li donem una segona vida redissenyant l’estil, estem fent un gran favor al planeta. A més, al llibre explico com aconseguir inspiració per a dissenyar i què es requereix per a crear. També parlo dels models i alternatives actuals en el món de la moda. Per últim, comparteixo vint dissenys meus per tal que qui em llegeix els pugui replicar.  

També vull remarcar que el llibre inclou un codi QR que porta a un lloc web amb més informació i recursos audiovisuals. Una de les idees principals del llibre, doncs, és fomentar l’economia local i reduir el consumisme. 

Quina és la importància que una persona influent com tu promogui valors com la sostenibilitat?  

Cal que les persones que assumeixen un cert lideratge i influència a les xarxes socials siguin capaces de promoure valors relacionats amb la sostenibilitat per tal d’educar la seva comunitat. Considero que aquests perfils poden arribar a ser més eficients a l'hora de comunicar que les accions de l'administració pública. No ho dic perquè les institucions ho facin malament, sinó perquè la gent escolta el consell o el raonament d'algú proper a ells, algú a qui segueixen perquè s'identifiquen amb la seva forma de pensar o d’actuar.  

Per què és important la teva acció a Barcelona? 

Barcelona és una ciutat d'avantguarda que sempre ha donat suport a la sostenibilitat social i ambiental. Considero que tant el que comunico al meu blog com el meu llibre són estímuls molt rellevants per a avançar cap a un model d’economia circular. Al final, és tan senzill com preguntar-nos: per què anem a comprar a botigues de roba barata però de mala qualitat, quan podem fer la nostra pròpia roba amb l’ajuda de la sastreria del nostre barri? 

Com i quan vas conèixer la xarxa Barcelona + Sostenible? 

Vaig conèixer la xarxa quan treballava com a responsable de màrqueting a l'hotel Arc la Rambla; després, m’hi vaig implicar més en treballar per a altres hotels de Barcelona. 

Què et va motivar a formar-ne part? 

En conèixer la xarxa, vaig adonar-me que Barcelona estava molt implicada en esdevenir una ciutat sostenible, que apostava per les emissions zero, per la mobilitat sostenible, les energies renovables i la participació de la ciutadania i les organitzacions. Això es troba totalment en línia amb la meva forma de pensar i amb els meus compromisos i és per això que vaig decidir sumar-me a la xarxa.  

Què t’aporta formar part de Barcelona + Sostenible? 

Formar part d'aquesta xarxa em proporciona coneixement sobre la implicació de les institucions, entitats i empreses pel que fa a la sostenibilitat. Veure com ha crescut la xarxa gràcies a la implicació de la ciutadania i les organitzacions és molt engrescador i em motiva a seguir fent la meva feina.  

Com t’has adaptat a la situació actual generada per la Covid-19?  

La veritat és que la meva activitat ha estat bastant modificada. He passat de dedicar més hores a la consultoria, a escriure un llibre i a crear una marca de roba basada en l’upcycling. He mogut la meva activitat més cap al sector de la moda que cap al sector del turisme, per motius evidents. El que no m’ha costat tant és passar al mode telemàtic, ja que ja era el meu modus operandi habitual.  

Ens podries explicar algun repte o projecte de futur? 

Ara mateix estic treballant en un projecte lligat a la meva marca DP the label. El projecte es diu EcoAttire i és un servei que s’ofereix a serveis d’allotjament i altres activitats turístiques. La idea és proporcionar procés des de l’inici fins al final en l’actualització de la imatge de la marca a través de la incorporació d’uniformes sostenibles. Treballant amb líders del sector tèxtil sostenible, desenvolupem peces de vestir fetes a mida a través de teixits reciclats o generats a partir de residus, per exemple. Les possibilitats són gairebé infinites, ja que col·laborem amb marques de moda sostenibles locals segons el lloc en què es trobi l’hotel al qual oferim el servei.  

Què és el que més t’enorgulleix de la teva feina? 

Sentir que soc capaç d’incentivar les persones a seguir duent un estil de vida sostenible, transmetre la idea que si sumem esforços es pot canviar allò que és perjudicial per al medi ambient i la societat. L’aportació de totes les persones és imprescindible per aconseguir el canvi que el planeta necessita. 

No hay comentarios: