14 de febrero de 2020

L’entrevista: xarxa KOIKI

Butlletí: 
“L’impacte de canviar el model de repartiment de paqueteria en una gran ciutat com Barcelona seria bàsic per a reduir les emissions de CO2 i millorar la qualitat de vida”, Ivan Torres, responsable de la xarxa KOIKI a Catalunya, Illes Balears i Aragó.
A què es dedica la Xarxa KOIKI?
Som una empresa de repartiment de paqueteria: recollim i entreguem les mercaderies dels nostres clients d’una manera ecològicament sostenible (sense generar emissions de CO2) i de forma socialment responsable. Treballem amb empreses de l’economia social, amb un suport tècnic i un equip humà especialitzat en el sector social, de la logística i del transport.
Com ho feu per no generar emissions de CO2?
Fem la majoria de repartiments caminant o amb bicicleta (cargobikes)  o  en vehicle elèctric (furgonetes). A la xarxa KOIKI calculem que, per cada enviament –recollit o entregat- generem un estalvi mitjà de 0,43kg d’emissions CO2 respecte de les entregues dels vehicles de combustió.
Quina és la importància de fer els repartiments de forma sostenible?
Té tota la importància del món, literalment, ja que ens juguem el present i futur del planeta i del benestar de les persones. No hi ha un planeta B, els recursos són finits i estem destruint el planeta i perdent qualitat de vida. A banda de l’assumpte de les emissions, la pacificació de les ciutats és un altre dels efectes positius de fer un repartiment amable a través de vehicles sostenibles que substitueixen el model actual de repartiment a la darrera milla a les ciutats.
Què vols dir amb “entrega amable”?
L’entrega amable fa referència, per exemple, a interactuar amb la persona receptora del paquet mitjançant serveis de missatgeria de WhatsApp per tal d’acordar un horari en què la persona sigui a casa. Gràcies a això i al fet que la nostra xarxa de microhubs urbans està molt propera al destinatari final, evitem els costos econòmics i de logística inversa (devolucions). 
Què fa de KOIKI una empresa de repartiment destacada?
Cada vegada hi ha més empreses que fan el repartiment de l’última milla de manera sostenible, però fer-ho de manera socialment responsable no és tan habitual, i consideren que aquesta barreja entre el vessant sostenible i la social fa de KOIKI una empresa amb un valor afegit clau respecte de les altres empreses del sector.
Quins són els passos a seguir des que interveniu en el repartiment fins que el paquet arriba al seu destinatari?
Recollim el paquet amb furgoneta elèctrica o els mateixos clients el porten fins a la nostra xarxa de microhubs urbans i, posteriorment, cada centre KOIKI organitza l’operativa amb la web i l’aplicació de KOIKI i fa la majoria dels repartiments durant el dia, caminant o amb bicicargo. Si el paquet té alguna incidència, contactem amb el client via trucada o missatgeria WhatsApp per tal de buscar una data d’entrega.
Per què és important la vostra acció a Barcelona?
Els indicadors d’emissions de CO2 superen arreu del món els límits permesos, de manera que l’impacte de canviar el model de repartiment de paqueteria en una gran ciutat com Barcelona seria bàsic per a reduir les emissions de CO2 i millorar la qualitat de vida de les persones. Viuríem en una ciutat més pacificada gràcies a la reducció de la quantitat de vehicles, fent-la així més habitable.
Com i quan vau conèixer la xarxa Barcelona + Sostenible?
Vam conèixer la xarxa l’any 2018, a través d’un projecte conjunt amb l’AVV de Ciutat Meridiana, l’Associació Eco-veïnal Vallbona Viu (membre de B+S) i la nostra empresa.
Heu col·laborat amb altres entitats de la xarxa B+S?
Algunes de les entitats que formen part de la xarxa Barcelona + Sostenible, com Alencop o el Grup Cooperatiu TEB són també membres de la xarxa KOIKI i fan la tasca de repartiment de l’última milla a la ciutat.
Quins reptes i projectes de futur té la xarxa KOIKI?
Actualment tenim 37 centres actius a tota Espanya i aquest 2020 volem créixer fins a 100, amb l’objectiu de crear més llocs de treball per a persones en situació de vulnerabilitat i/o de l’economia social i augmentar molt més el nostre impacte pel que fa a la reducció d’emissions de CO2, tot canviant el model actual de la Distribució Urbana de Mercaderies (DUM). De fet, ens agrada dir-li G&S DUM, de Green&Social DUM (Distribusció Urbana de Mercaderies verda i social).
A més, ens agradaria oferir a totes les empreses, entitats i altres organitzacions de la xarxa Barcelona + Sostenible l’opció de fer els seus enviaments a través de la Xarxa KOIKI, tant a escala local, nacional com internacional.
Què és el que més t’enorgulleix de la teva feina?
Cada nou centre que obrim, cada nou client que fem i cada paquet que repartim em fa pensar en una idea que va néixer fa cinc anys i que ara ja és una realitat. A més, pensar en la idea de liderar -juntament amb la xarxa d’entitats que formen part de KOIKI- un canvi de model en la distribució a tot el país, escalable i imitable arreu del món, em motiva moltíssim.

No hay comentarios: