8 de febrero de 2016

Actuar avui, pensant en el demà

Els nens de l’escola Àngel Baixeras, a partir de la lectura d’un conte i un joc, aprenen que les nostres accions diàries tenen conseqüències a l’entorn.


Els alumnes de tercer de primària de l’escola Àngels Baixeras van rebre el mes passat a la formadora Montse Junyent de la plataforma educativa "Educa per transformar", i especialitzada en economia sostenible. Ella va ser l’encarregada d’impartir el taller de sostenibilitat  basat en el seu llibre Quantes arrels de gerd necessites per ser feliç?
 
Per començar, va explicar el conte, que els alumnes van seguir molt atentament tot observant les il·lustracions. Es tracta d’una història protagonitzada per una família de castors que ens fa reflexionar sobre les conseqüències dels excessos i la necessitat de viure de manera sostenible.
 
A continuació, va desplegar dos taulers gegants on hi havia un circuït de caselles amb diferents dibuixos, va col·locar-hi a sobre uns recipients amb boles de color blau, boles de color verd i una pila de targetes amb preguntes. Les boles representaven els recursos naturals que tenim al planeta: les blaves eren l’aigua i les verdes el petroli, el carbó o el gas. 
 
Els nens es van col·locar en dos grups i per torns movien la fitxa per avançar. Si el número que indicava el dau els feia caure en una de les caselles de pregunta, la Montse els feia una pregunta amb tres respostes que podien indicar una actuació més o menys sostenible. Per exemple: Vius a 3 km de l’escola. Hi vas: A peu / En autobús / En cotxe.
 
Els alumnes havien de consensuar la resposta per grups, ja que es tractava de jugar cooperativament.
 
Si per exemple responien: En autobús, els treia dues boles verdes i n’afegia de vermelles que representaven el CO2 que s’emetia amb aquesta decisió. També hi havia preguntes relacionades amb l’aigua, que feien que el nombre de boles blaves disminuís més o menys segons la resposta i també preguntes relacionades amb els residus, que afegien boles de color groc a la capsa.
 
Al final del joc els alumnes havien pres quinze decisions que eren més o menys sostenibles i tenien una caixa més o menys plena de boles verdes, blaves, vermelles o grogues segons el que havien contestat.
 
D’aquesta manera, els alumnes van veure els efectes de les seves decisions representats amb les boles de colors i, com que estaven en una dinàmica de joc, s’esforçaven per reflexionar i dir la resposta més sostenible i així evitar que les boles vermelles i grogues creixessin i mantenir el nombre més gran possible de boles verdes i blaves.
 
Feu un cop d’ull a l’experiència que van viure els alumnes amb aquest taller aquí.
 
Totes les escoles participants al programa Escoles + Sostenibles podeu gaudir d’un 10% de descompte en els recursos i activitats d’”Educa x transformar”.
 
  2016.01.28.07.W.taller sost

No hay comentarios: