12 de junio de 2018

Entrevista: Totus Festum

“Els comerciants hem d’entendre la conscienciació de la clientela en les alternatives sostenibles com una prioritat”. Angela Huélamo, de Totus Festum.
 
A què es dedica la teva organització?
Totus Festum és un projecte emprenedor que vaig iniciar el 2014 per vendre online productes bàsics de decoració per a festes. Poc a poc ha anat evolucionant i recentment ha esdevingut un comerç al carrer, però enfocat als globus i els seus accessoris per decorar.
Per què ha d’existir una organització com la teva a Barcelona? Quina és la seva aportació?
El cert és que no utilitzem uns materials que siguin innovadors, simplement provenen de fabricants respectuosos amb la legalitat mediambiental. Crec que el factor diferenciador és la prioritat per conscienciar a la clientela de les alternatives responsables que tenen abans de decidir-se per una tipologia de globus segons la festa que volen decorar i com inflar-los. Per posar un exemple, l’heli és un recurs finit i es fa servir en altres àmbits més rellevants, com ara la salut. També és important explicar com reciclar els globus i els efectes nocius dels materials no degradables.
Quan i com vau conèixer B+S? Què us va fer participar-hi?
Em vaig interessar per l’acord de col·laboració quan vaig emplenar la documentació necessària per donar-se d’alta al servei de recollida de residus comercials. Quan em van informar dels avantatges presents i futurs del projecte, no vaig dubtar comprometre-m’hi dins les meves possibilitats. Encara que des d'un petit comerç de carrer, estic convençuda que tot esforç en transmetre coneixement i alternatives per millorar el nostre entorn és èticament necessari.
De què us serveix formar-ne part? Què trobeu a faltar o milloraríeu?
Més enllà dels beneficis col·lectius, a títol personal em serveix per aprendre de la xarxa de col·laboradors ja existents i de com generar sinergies per assolir junts un benestar humà i ambiental perdurable en el temps. El cert és que sempre es poden introduir millores, però degut a la meva recent incorporació a la xarxa no em sento capacitada per avaluar-les.
On creus que el teu sector té més marge de millora? 
No crec que existeixin actualment alternatives als materials dels globus i al gas heli. Per tant, la millora ha de donar-se en l’adquisició de productes a fabricants responsables, en la informació als usuaris i en la formació als professionals de la decoració.
Com convenceries a un comerciant per introduir mesures sostenibles en el seu negoci?
Com a bon comerciant entendrà aquest concepte: l’estalvi a llarg termini. Potser l’anàlisi inicial sigui basat en el seu propi balanç ( reducció en les factures de consums principalment si modifiquen l’enlluernat a un menys contaminant de bombetes LED, per exemple ) però jo li proporcionaria  propostes de beneficis a nivell social que no necessiten grans inversions i tenen una repercussió  de llarg recorregut. Per exemple, contractar els serveis d’empreses d’inserció social per dur a terme les bugades dels restaurants. De ben segur s’afegirà al projecte.
A la pràctica, com treballeu per ser més sostenibles? Quins són els vostres principals eixos de treball en aquest sentit? 
En tres àmbits: l’ús limitat d’embalatges plàstics, recuperant el concepte de venda al detall aplicat als globus (es fomenten així les compres responsables de qui només necessita) i reciclant les borses de transport (torno el cost del que he cobrat per llei si me les retornen); les donacions de materials gratuïts a entitats sense ànim de lucre per les seves activitats promocionals; i l’estalvi energètic aprofitant al màxim la llum natural i no deixant encès el rètol a la nit. Ah! I no tinc vehicle propi, faig servir el transport públic fins i tot per entregar comandes.
Quin eslògan o notícia t'agradaria sentir en un futur sobre sostenibilitat?
Barcelona canta a pulmó obert: gràcies a la disminució de les contaminacions ambientals i acústiques podem concentrar-nos en respirar a fons i sentir als ocells.
Ens podries proposar una acció de millora en el present per arribar a un futur més sostenible? 
Potser és utòpic, però crec que per evitar els desplaçaments, s’hauria de legislar a favor de prioritzar la contractació d’empleats i empleades que visquin a prop del centre de treball o es fomenti el teletreball, oferint beneficis fiscals. La reducció de contaminació ambiental seria considerable i milloraria la qualitat de vida al poder compaginar la vida familiar i social amb la laboral, amb la conseqüent reducció de despeses mensuals.

No hay comentarios: