12 de junio de 2018

Horts orgànics, internacionals i propers

Les escoles Víctor Català, Mare de Déu de Montserrat i el Col·legi Jesús, Maria i Josep ens expliquen aspectes ben diferents sobre un mateix eix comú, l'aprenentatge als espais hortícoles.

Molts centres de la xarxa disposeu d'horts com a recurs central dels vostres projectes i, sovint, ens envieu notícies explicant quins aprenentatges hi vinculeu, com ho viu l'alumnat, quins processos hi potencieu i des de quines perspectives centreu la vostra atenció. Aquest és l'avantatge dels horts escolars: que hi ha un munt de maneres de relacionar aprenentatges i coneixements. A continuació us mostrem alguns exemples d'alguns dels centres de la xarxa.
L'Escola d'Educació Especial Mare de Déu de Montserrat surt amb el seu alumnat fora del centre per adquirir espècies per al seu hort i converteix la sortida en una oportunitat d'aprenentatge d'autonomia i coneixements.
«Aquesta setmana, un petit grup de primària hem anat a buscar noves plantes i hortalisses a l’Hivernacle d’Horta. Com ha estat la primera vegada que hi anàvem, primer vam buscar com anar-hi en transport públic. Quan vam arribar, en Lluís, responsable de l’hivernacle, ens va fer un 'tour' per tots els espais. Ens va explicar què podem trobar-hi: sistemes de reg, productes ecològics i no ecològics contra les plagues i els fongs, llenya, carbó, terra de diferents tipus, planter d’hortalisses, arbres joves, plantes decoratives, testos i jardineres, llavors i moltes altres coses interessants sobre les plantes d’interior i d’exterior. Ha estat una visita molt interessant en la que ens ho hem passat molt bé! I mireu quantes plantes ens emportem!». Alumnat de l'Escola d'EE Mare de Déu de Montserrat.

Per la seva banda, el Col·legi Jesús, Maria i Josep, fa servir la trilogia més potent en el treball d'hort, la qual vincula les tasques d'horticultura, l'aprofitament de les restes orgàniques en el compostador i una millor alimentació al menjador.
«Volem compartir amb vosaltres la nostra experiència amb l’hort urbà. Aquest curs, em preparat les taules en les que volíem plantar els nostres productes. Hem arrencat les herbes que havien sortit durant l’estiu, posat terra nova i preparat el recipient on farem el compostatge. Després vam pensar els productes que volíem obtenir i vam calcular les mides de l’espai necessari. Vam plantar cebes, faves, bledes, espinacs, bròquil, coliflor i enciams de diferents tipus, com l'escarola. Estem molt satisfets dels resultats obtinguts. La nostra feina s’ha vist recompensada amb un hort preciós amb uns enciams que feien molt de  goig. La forta pluja d’alguns dies també ens va ajudar. Quan vam veure els resultats de la nostra feina, tots ens vam quedar gratament sorpresos. Anar a collir les verdures va ser molt emocionant i ja estem esperant tornar a plantar. La nostra intenció és tornar a plantar molt aviat.
Paral·lelament, anem fent compostatge fent abocaments a la compostadora. Aquestes tasques les hem repartit entre els diferents cursos depenent dels horaris i les edats. Cada setmana baixem a fer el compostatge (part seca formada per fulles i oueres ben esmicolades i barrejades, closques de fruits secs, etc. i restes orgàniques que ens les proporciona la cuina de l’escola). Finalment, hem pensat dissenyar uns menús fent servir els nostres productes. Estem molt il·lusionats amb aquest projecte!». Alumnat d'infantil i primària del Col·legi Jesús, Maria i Josep.

Finalment, l'Escola Víctor Català, vincula l'hort amb un projecte internacional i fa servir l'anglès per treballar-hi. Sota el títol Growing the food we need, relacionen la importància del menjar i l'acte d'alimentar-nos amb l'experiència del conreu en primera persona.
«Els nens i nenes de sisè de l’Escola Víctor Català vam participar en el programa 'Global Scholars', des del qual tenim accés a una classe digital per compartir, en anglès, els nostres treballs amb escoles d’arreu del món. Aquest curs vam explorar els recursos necessaris per conrear hortalisses  i vam estudiar l’impacte que les nostres decisions tenen sobre l'entorn, amb maquetes. Són dissenys sostenibles perquè estan fetes amb materials reciclats. En grups vam pensar quins dels espais que no fem servir a la nostra escola es podrien transformar en un lloc per cultivar-hi aliments, també vam tenir en compte el nostre clima a l’hora de decidir quins conreus podem plantar. Tot això, no només ho vam compartir al 'Global Scholars', sinó que ho vam presentar a la Comissió Tots a Punt, a totes les classes de primària i a les nostres famílies». Alumnat de l'Escola Víctor Català.



No hay comentarios: